Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
nisse001 skrev:Hej, någon som vet om detta är nivåmatic ?
http://www.mister-auto.se/sv/stotdampar ... 1!753.html
Nej det är ingen nivomat trots att den är tillverkad av Sachs. Nivomaterna har en gummibälg på nedre delen. De är också tjockare och kostar mer. Om du är på jakt efter en nivomat som reservdel skulle jag nog titta på bildelsbasen i första hand. Kan man hitta ett par från en bil som inte gått särskilt långt (annars är det inte stor poäng) blir det lite billigare än hos Volvo. Men det kan nog vara lite marigt att hitta fina ex på skroten vid det här laget med tanke på att din bil är ganska gammal och de dämpare som nu finns på skrotarna ofta rullat bra långt. De kan förstås vara bytta i vissa fall men det är svårt att veta.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av nisse001
andersuw skrev:
nisse001 skrev:Hej, någon som vet om detta är nivåmatic ?
http://www.mister-auto.se/sv/stotdampar ... 1!753.html
Nej det är ingen nivomat trots att den är tillverkad av Sachs. Nivomaterna har en gummibälg på nedre delen. De är också tjockare och kostar mer. Om du är på jakt efter en nivomat som reservdel skulle jag nog titta på bildelsbasen i första hand. Kan man hitta ett par från en bil som inte gått särskilt långt (annars är det inte stor poäng) blir det avsevärt mycket billigare. Normalpriset på skroten är runt 3000 kr per styck. Hos Volvo lär man få betala minst det dubbla för en ny.
Hej, du verkar hemma vara hemma på detta, är de samma slaglängd på nivåmatic till XC70 som till en Vanlig V70 ?
av andersuw
nisse001 skrev:Hej, du verkar hemma vara hemma på detta, är de samma slaglängd på nivåmatic till XC70 som till en Vanlig V70 ?
Det är olika nivomater för XC70 och V70. Exakt vad som skiljer vet jag inte men jag skulle inte chansa med att försöka köpa och montera något annat än den rätta varianten. Om du behöver ersätta dina nivomater är kanske det bästa budet trots allt att köpa en sats av det slag som länken du fick tidigare i tråden pekar på. Den är egentligen avsedd för ombyggnad från vanlig fjädring till nivåreglering och innehåller därför saker som du troligen inte behöver om du redan har nivomater (fjädrar och för XC70 även krängningshämmare). Men jag misstänker att det ändå, märkligt nog, kan vara billigare att gå den vägen än att enbart köpa själva dämparna som vanliga reservdelar.
Bakre hjullager hub 4 håls 1993 855

Hejsan, Mitt bakre högra hjulhubb har bö[…]

Åk till ÅF så ser dom vilken nyc[…]

Byta bärande balk 940

Finns verktyg att hugga loss punktsvetsar med. Jag[…]

Nix, funkar inte i AAOS, däremot i Sensus...