dieselputte skrev:timebandit skrev:
Nej, bilen känner inte av det och går på "gamla" cykler så att säga. Bilen måste bli tillsagd att det är bytt tyvärr.
Loggar motorns styrsystem verkligen intervallen för regenerering? Jag har normalt 75-80 mil mellan, förra gången var det bara 60 mil och nu senast 72 mil så det verkar ju styras helt och hållet av tryckinformationen?
När senaste regenerering startade var det -18 grader ute och hann precis börja några km innan jag kom hem till villan. Nästa tur var det -15 ute och jag körde 2 mil så regenereringen hann precis starta innan jag kom fram. Bilen stod i c 2 timmar, när jag därefter startade fick jag "motorsystem service" larm och motorn hamnade i "Limp home". Tänkte direkt att nu har tryckgivaren gett upp. Körde hem och in i en grannes varmgarage (Mitt varmgarage är en soptipp :mrgreen: så där kommer bilen aldrig in) Stod iaf över natten, provade starta i morse och nu är den inte i "Limp home" längre.
Skulle gissa på kondens som frusit i rören/slangarna ? Någon som har en annan idé?
Kanske lika bra att ta loss givaren och blåsa försiktigt i slangarna ?
Ja det gör den :)
Styrs av flera olika alternativ beroende på vad som uppfylls först.
Min är som en klocka, följer milen nästan exakt oavsett långa å korta resor. Framförallt nu på vintern. Diffar kanske 2-3 mil bara.
Ja, när regenerering får starta om hela tiden så tror jag ändå att det lilla den gör innan man stänger av ändå rensar lite. Det kanske räcker för att släcka lampan en kort stund?
Kondens är ju välkänt på dessa bilarna så det skulle jag gissa på :)
Blås du på du! Det hamnar bara i filtret som sedan ångas bort :)
En intressant fråga är också huruvida dessa slangar kan bli slitna/igensotade och om det kan påverka? Mina har vart på i 27K mil nu :D
Kanske dags att byta?

http//spj4hd.png[/img]
If your dreams turns to dust, vacuum.
Volvo V50 2.0D 2007, Såld, Volvo V70 GLT 1998, Såld, Volvo 740 1990, R.I.P, Volvo 740 1986