SRT skrev:Hur skulle annars mer vanligt folk som mig själv ha råd med bil när jag kan få ett mindre hus för 500 000:-. :D
Min senaste bil kostade mer än vad huset gjorde för tretton år sedan.
Men huset har ju bara drygt 100 kvadratmeter per våning, 2½ plan + källare, och tomten är bara en bit över 1000 kvadratmeter.
Huset har inte luftkonditionering, metalliclack, vingelvarning, navigationssystem eller dragkrok. Däremot faktiskt skinnklädsel och elmanövrerade stolar på vissa sittplatser, så där är det lika!
Att byta olja i automatlådan kan förvisso vara en god idé, alldeles oavsett om man har blå lampa på biltaket eller ej. Jag har bytt en gång. Ny automatlådeolja ser ut som hallonsaft, men den gamla såg mer ut som svart vinbärssaft. Då hade den tjänstgjort i 12000 mil. En del av dessa med släp/husvagn etc. bakom. En märkbar förbättring av växlingskvalitén märktes efter bytet. Så jag byter nog igen, när jag kört en bit till.
Dagens bilar har automatlådeoljan kyld av kylvattnet (via värmeväxlare), så temperaturen hålls nere bättre vid rangering än vad den gjorde förr, när oljekylaren var fartvindskyld och inte heller hade någon fläkt.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.