- ons 20 jan 2016, 11:40
Som flera påpekat finns det ju två huvudsakliga sätt att förklara varför VoC signalerar för olåst bil fastän man låst den: Fel i VoC-systemet eller fel på låssystemet. Personligen är jag mer benägen att tro på det sistnämnda men är öppen för möjligheten att jag har fel, åtminstone i vissa fall. Hur som helst vore det ju bra om ni som har bekymmer med detta kollar
a) om bilen verkligen är låst (och förblir låst) på alla ställen när ni låst den på vanligt sätt men VoC ändå signalerar att bilen är olåst,
b) om det blir någon skillnad i detta avseende (faktisk låsning) sedan ni gjort ett andra försök att låsa med VoC och
c) om ni har några felkoder för låssystemet.
Vad beträffar den sistnämnda punkten finns en teoretisk möjlighet att bilen låser på alla ställen men i något fall inte får signal om att låset verkligen slagit igen och därför sätter felkod.
På min egen bil (V70 D4 -15) har jag inte noterat några bekymmer med låsningen eller de besked VoC lämnar om den. Notera dock att det tar lite tid innan VoC uppdaterat låsstatus när man tittar på detta i appen. Häromdagen innebar detta att bilen först rapporterade olåst baserat på inaktuella data och sedan låst baserat på nya. Det tillhör dock ovanligheterna att jag först ser olåst när bilen de facto är låst. Normalt brukar även de gamla uppgifterna ge rätt besked.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut