Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena.

Håller på pysslar med en V70 där bakluckan strular.
Kan inte låsa den alls. Varken manuellt eller med centrallåset.

Har kollat kabelstammen (vid gångjärnet) och den är hel. Kommer dock testa dra kablar på sidan för att vara helt hundra på att inte det är något kabelbrott.

Har även ett lås på bakluckan, där har jag kört i tändningsnyckeln och försökt låsa den manuellt, men det går inte alls.
Har motionerat låskolven, och den går runt hur fint som helst, så den är inte stum.

Någon som har någon idé vad det kan vara? Är låskistan åt skogen, eller är det något annat?

Om det är låskistan, är det någon som kan förklara hur man får bort den? Har rivit skyddet på bakluckan, men förstår inte riktigt hur jag ska få loss kistan! :)

Tacksam för all hjälp jag kan få!
Senast redigerad av 1 EddieL, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
Du hittar lite anvisningar för demontering av låskistan här (första inlägget den 20 oktober):

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php ... s&start=20

Tråden handlar om hur man sätter låscylinder och inre handtag på bakluckan så om din bil nu är en av de få som har det kanske du kan hitta fler idéer om vad som är fel. Har du låscylinder på bakluckan borde du rimligen kunna öppna och låsa med hjälp av den även om elen trilskas. Så det är nog något som är galet där, kanske med länkaget.

På elsidan skulle jag också kasta ett öga på reläet som sköter låset och som sitter i REM (bakre elcentralen). Det kan vara dålig kontakt mot reläet eller trasigt relä. Vilket relä det handlar om framgår av det här mektipset som du dock kan se bara om du är inloggad på svxc.se:

http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?f=25&t=13427

Som vanligt är det en god idé att läsa felkoder om du har möjlighet till det.

Sedan kanske du också borde ändra trådrubriken. Bra att folk vet att det är en V70 -01 men rubriken borde säga något om vad du har problem med också: Låset till bakluckan.
Tack för hjälpen. Har kikat länkarna lite löst...

Någon annan som har haft problem med just detta? Skit skumt att jag inte får runt låsningen.
Kan mycket väl vara ett stag. För kör jag mejseln i låsningen så får jag ju upp den.

Och kanske framförallt.. Jag lyckas inte hitt[…]

snö

Vi fick mer snö igår, just som det had[…]

7 pers i familjen ungdomar med aktiviteter och sm&[…]

Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris:[…]