Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erico
Hade tänkt försöka smörja fläkten på min V70 -05 som gnäller när det är kallt. Nån som sitter på en bra instruktion hur man demonterar den, gärna en video samt tips om själva smörjandet. Har sökt på Youtube som brukar ha det mesta men endast hittat till äldre V70/850 och XC90.
Användarvisningsbild
av snoddasD5
byt fläkt smörja upp den är bara en tillfällig lösning sitter bakom handskfacket lite jävligt till. Bort med handskfacket sen lossa fläkten och dra den rakt ner.
Användarvisningsbild
av greeeken
Erico skrev:Hade tänkt försöka smörja fläkten på min V70 -05 som gnäller när det är kallt. Nån som sitter på en bra instruktion hur man demonterar den, gärna en video samt tips om själva smörjandet. Har sökt på Youtube som brukar ha det mesta men endast hittat till äldre V70/850 och XC90.

* Öppna handskfacket och lokalisera dom 6 torx som sitter runt öppningen! Lossa dessa och passa även på att sträcka in handen genom "gapet" och försiktigt(!) lossa gasdämparen från sitt övre fäste genom att dra den rakt ut!

* Lossa panelen ovanför fötterna! 2 torx! Ta ut panelen ur bilen!

* Kika uppåt där panelen satt och lokalisera 4 torx som håller handsfacket nertill! Lossa dessa och lyft ut hela handsfacket! (Glöm inte att lossa sladdarna till golv- och handskfacks-lampan)

* Lossa panelen som går längs öppningen av dörren (möjliggör nästa punkt) genom att dra den rakt upp och lirka loss den! Observera att clipsen kan sitta kvar i bilen och då måste plockas loss och fästas på panelen innan den återmonteras!

* Nu viker du bort golvmattan (inte gummimattan utan den stora som täcker hela golvet)!

* Dåså... Nu börjar det roliga...

* Lägg dig på rygg... Och kör in huvudet så långt du kan! Lokalisera 6 st torx som håller kupefläktens nederdel! Skruva loss dessa! En av skruvarna sitter helt sanslöst illa till! Jag använde en mejsel som jag satte en led på och sedan torxbitset uppepå det så jag kunde skruva i vinkel... Spärrhandtag eller bara mejsel går ej...

* Nu ska du lossa den ena kontakten på botten av fläkten och dom två gummislangarna som går där (den ena sitter på fläktkåpan och den andra går tvärs över precis där man vill dra ut fläkten)! Ingen fara förresten, dom innehåller bara luft, inget vatten! Vik undan dessa...

* När detta är gjort lossar du kåpan som sitter över fläktens bottendel (bara att lirka så lossar den)!

* Nu är det dags att lirka ut hela skiten... Är ett rent helvete att lirka ut hela fläkten men det går när man får kläm på det (efter en stund...)!

* När du har fläkten i handen kikar du på den nedre sidan och hittar två skruvar! Lossa dessa och den sista kontakten och lirka ut hela fläkten så du bara har bottendelen i handen... Kan sitta HÅRT!

* Montera den nya fläkten (kolla så sladden hamnar rätt) och återmontera sedan allt i omvänd ordning!

OBS! Var försiktig när du monterar tillbaka gasdämparen... Min överlevde inte och jag har nu "odämpat" handsfack... :(

OBS2! Jag tar inget ansvar för eventuella skador eller andra händelser som inträffar till följd av att någon följt denna guide! Detta tillvägagångssätt fungerade för mig och jag hoppas detta kan hjälpa andra!

Eller kolla länken http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?f=25&t=16238
Användarvisningsbild
av Erico
greeeken skrev:
Erico skrev:Hade tänkt försöka smörja fläkten på min V70 -05 som gnäller när det är kallt. Nån som sitter på en bra instruktion hur man demonterar den, gärna en video samt tips om själva smörjandet. Har sökt på Youtube som brukar ha det mesta men endast hittat till äldre V70/850 och XC90.

* Öppna handskfacket och lokalisera dom 6 torx som sitter runt öppningen! Lossa dessa och passa även på att sträcka in handen genom "gapet" och försiktigt(!) lossa gasdämparen från sitt övre fäste genom att dra den rakt ut!

* Lossa panelen ovanför fötterna! 2 torx! Ta ut panelen ur bilen!

* Kika uppåt där panelen satt och lokalisera 4 torx som håller handsfacket nertill! Lossa dessa och lyft ut hela handsfacket! (Glöm inte att lossa sladdarna till golv- och handskfacks-lampan)

* Lossa panelen som går längs öppningen av dörren (möjliggör nästa punkt) genom att dra den rakt upp och lirka loss den! Observera att clipsen kan sitta kvar i bilen och då måste plockas loss och fästas på panelen innan den återmonteras!

* Nu viker du bort golvmattan (inte gummimattan utan den stora som täcker hela golvet)!

* Dåså... Nu börjar det roliga...

* Lägg dig på rygg... Och kör in huvudet så långt du kan! Lokalisera 6 st torx som håller kupefläktens nederdel! Skruva loss dessa! En av skruvarna sitter helt sanslöst illa till! Jag använde en mejsel som jag satte en led på och sedan torxbitset uppepå det så jag kunde skruva i vinkel... Spärrhandtag eller bara mejsel går ej...

* Nu ska du lossa den ena kontakten på botten av fläkten och dom två gummislangarna som går där (den ena sitter på fläktkåpan och den andra går tvärs över precis där man vill dra ut fläkten)! Ingen fara förresten, dom innehåller bara luft, inget vatten! Vik undan dessa...

* När detta är gjort lossar du kåpan som sitter över fläktens bottendel (bara att lirka så lossar den)!

* Nu är det dags att lirka ut hela skiten... Är ett rent helvete att lirka ut hela fläkten men det går när man får kläm på det (efter en stund...)!

* När du har fläkten i handen kikar du på den nedre sidan och hittar två skruvar! Lossa dessa och den sista kontakten och lirka ut hela fläkten så du bara har bottendelen i handen... Kan sitta HÅRT!

* Montera den nya fläkten (kolla så sladden hamnar rätt) och återmontera sedan allt i omvänd ordning!

OBS! Var försiktig när du monterar tillbaka gasdämparen... Min överlevde inte och jag har nu "odämpat" handsfack... :(

OBS2! Jag tar inget ansvar för eventuella skador eller andra händelser som inträffar till följd av att någon följt denna guide! Detta tillvägagångssätt fungerade för mig och jag hoppas detta kan hjälpa andra!

Eller kolla länken http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?f=25&t=16238
Tackar för en mycket detaljrik beskrivning :-)-)
Användarvisningsbild
av Jazzy
Byt fläkten istället. Jag körde snålvarianten med att smörja den, och någon månad senare sitter jag där igen med en skrikande fläkt. Trångt som bara den att skruva där nere, så jag ångrar verkligen på att jag skulle vara så snål den gången...
Användarvisningsbild
av Dede
Har smort vår två gånger på 10000 mil/6 år. Har fungerat i ca 5000 mil innan den har börjat gnälla igen.
Har använt vanlig lättflytande olja med teflon. Lät den stå upp och ned ett par timmar samtidigt som jag sprejade på lite olja då och då.
Ingen aning om det hjälpte att låta den stå men har man den ändå ute så kan den står där ett tag. Någon liten droppe hittar väl rätt till sist.
Senast redigerad av 1 Dede, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av greeeken
Jazzy skrev:Byt fläkten istället. Jag körde snålvarianten med att smörja den, och någon månad senare sitter jag där igen med en skrikande fläkt. Trångt som bara den att skruva där nere, så jag ångrar verkligen på att jag skulle vara så snål den gången...

Kan bara hålla med i det du skriver.
av Johnnie
Jag har kört 3 år och 3000 mil efter att jag smörjde min gnisslande fläkt med CRC multilube, är fortfarnade bra. :D
av Schmoyoho
Synd att jag inte läste den här tråden tidigare. Jag hade nämligen isär merparten av min mittkonsoll och bl.a ute handskfacket. Hade varit perfekt att prova på att smörja fläkten när jag ändå var i trakterna och pillade.

Låter som att det beror på vad man använder för medel när man smörjer fläkten. Vågar man gissa att du använde typ 5-56 eller liknande, Jazzy? I sådana fall försvann väl förmodligen smörjningen ganska snabbt.
Användarvisningsbild
av greeeken
Schmoyoho skrev:Synd att jag inte läste den här tråden tidigare. Jag hade nämligen isär merparten av min mittkonsoll och bl.a ute handskfacket. Hade varit perfekt att prova på att smörja fläkten när jag ändå var i trakterna och pillade.

Låter som att det beror på vad man använder för medel när man smörjer fläkten. Vågar man gissa att du använde typ 5-56 eller liknande, Jazzy? I sådana fall försvann väl förmodligen smörjningen ganska snabbt.
Kommer bara dra till sig mer smuts o dam vilket kommer göra att det kommer gnissla igen i alla fall. Byte är det bästa
Carplay Trådlös adapter

v @XRay89 , Blev ingen tull sist jag beställd[…]

LED ramp och XBB dongle

Nu har min bil varit in till Innoware Development […]

Stefans 968

Rear wiper delete, allt går att sätta t[…]

Och kanske framförallt.. Jag lyckas inte hitt[…]