Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en VW buss med en b230K motor från -87 som går dåligt. Förgasaren är utbytt från den krångliga K-förgasaren till en Pierburg, men under hösten började den gå dåligt. Den misständer på några cylindrar, inte bara en och när den missar några i rad orkar den inte längre driva på och dör.

Misstänker det är tändsystemet, då tändspolen blir brännhet då motortempen börjar nå 80-grader, för den går fint innan dess.
Har bytt tändspole till en annan men den blir lika varm!

Till min fråga för att isolera problemet:
Kan en överhettad tändspole göra att den hoppar över vissa tändningar, men fortsätter jobba på? Går ju fint igen när den är kall sen.

När jag följde tändspolens kopplingar hittade jag en kabel som hängde lös från en tändmodul eller styrbox och såg även att det satt något jag googlat till att verka vara ett förkopplingsmotstånd (Liknade ett litet relä). Lustiga är att jag läste nånstans att de bara fanns för brytarlösa system. Den här kör med brytare.

Det sitter kvar en del gamla vw grejer i motorrummet med bara kapade kablar och är inte alls snyggt gjort så kan inte bara chansa att koppla ihop en hängande kabel med ett stift och riskera att bränna nån styrbox.

Det verkar vara lite fulmekat den här konverteringen så är tacksam för alla tips jag kan få!
Bilagor
IMG_20160116_154525.jpg
IMG_20160116_154525.jpg (381.42 KiB) Visad 599 gånger
IMG_20160116_154304.jpg
IMG_20160116_154304.jpg (477.54 KiB) Visad 606 gånger
Har du en tändspole som är gjord för att "arbeta" med förkopplingsmotstånd måste du ha det. Den tändspolen är för 9 - 10V. Om motstånden är bortkopplade så är det ju 12 - 14V till spolen. Brytarna brukar inte hålla så länge heller då. Kolla hur många V du har på anslutning 15 på tändspolen, är det 12V med tändning på måste du ha en tändspole för 12V. Det sitter ett relä vid tändspolen, kolla var det är till. Om det är kopplat till något, kanske förkopplinsmotstånd. Om det är motstånd kopplare ska du ha c:a 9V med tändning på och c:a 12V (eller strax under) i startläge. Är nästan säker på att VW hade förkopplingsmotstånd.

Mvh
Lennart
Tack för bra tips! Ska se över tändspolen så fort jag kan! Med tanke på att brytarna var helt slut kan det säkert vara orsaken. Relät går iaf till jord, tändspole, nån länge kabel in under motorn och så är det fjärde stiftet tomt! Har inte hittat något förkopplingsmotstånd och när jag googlar på b230K / b230a förkopplingsmotstånd får ja inte fram mkt, så osäker om volvo körde med det -87
Får fram mkt från 940, men kan testa ett sånt. Frågan är bara var det ska kopplas in. Antar mellan generator och tändspolens stift 15?
Så här såg det ut på tidiga brytarlösa tändsystem:

Bild

Alltså mellan stift 15 på tändenheten och 15 på tändspolen. 15 betyder i detta fallet 12 volt när tändningsnyckeln är Till. Det ger då att det skall inte sitta något direkt på generatorn.

Bilden är ritad med två motstånd. Det var så på V6-motorerna. Men man har bara ritat fyra tändstift ?:-/ Fyrcylindriga motorer hade bara ett motstånd.
Först, eftersom du har ett hopplock finns det inget som säger hur det ska vara, en B230A/K ska ha brytarlöst, så har du med brytare är det ju bytt.
Det är tändspolen som avgör om det ska vara förkopplingsmotstånd, och då ska det vara ett som är anpassat till den tändspolen.
Jag skule ha bytt tändspole helt enkelt, och då till en som du säkert vet hur den ska kopplas (med eller utan förkopplingsmotstånd).
Reläet som sitter kopplat till tändspolen kan tillhöra förkopplingsmotstånet. I så fall går den "kabeln som försvinner under motorn" till ett stift på startmotorn. Det är det som "ger" 12V på tändspolen när startmotorn "är igång". Motståndet ska (i så fall) sitta på kabeln till tändspolens anslutning 15, någonstans utmed väggen i motorrummet. Det 4-de stiftet (utan kabel) ska i så fall vara märkt 30 (batteriström) och stiftet till "kabeln som försvinner under motorn" ska i så fall vara 86 (eller 85) Är det stiftet till kabeln till tändspolen som är märkt 30, är det till någon "extrautrustning" som är tillkopplat i efterhand. "Förr i tiden" var Bosch tändspolar rödmärkta vid överdelen om dom var för förkopplinsmotstånd och blåmärkta om det var för 12V. Eftermarknads tändspolar för förkopplingsmotstånd hade ofta motstånden monterade direkt på tändspolen.

Mvh
Lennart
"Limp home mode" ?

Du skriver det en D3 men finns inte ADM på d[…]

Volvo XC70 - 2012 (AC problem)

Om du har gas och kompressorn snurrar men du f&ari[…]

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]