Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av McE
Hej! Min flickvän har problem med ABSén, är industrielektriker så induktiva givare/pulsgivare är inget nytt...... Lampan för ABSfel tänds ibland, samt att den går in även när man bromsar på torr asfalt. Uppkom just innan vi skulle till att byta till sommardäck så i den vevan "bröt" jag lite i oken så de inte hade kärvat ihop. Såg då att värmesköldarna var helt bortrostade... borde ju gå att mäta om givarna skickar pulser..? Eller?
Tacksam för tips!!! M.v.h Macke.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Du kan börja med att recistansmäta givaren. Kontakten sitter under huven och recistansen skall ligga mellan 0,7 & 1,7 Ohm.

Snurrar du hjulet med ca 60rpm. så skall du få ett värde av minst 0,1 V ~.
av McE
Var kunde jag hitta kontakterna till pulsgivarna? Kan jag mäta direkt på ABSenhetens kontaktdon? Annars, kan man bygla bort ABSfunktionen på något sätt?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Kontakterna sitter i motorrummet ovanför hjulhusen på bägge siderna där framme. Det gör de iallafall på 940, utgår från att det är samma på 740.
Användarvisningsbild
av Jocke S.
McE skrev:Var kunde jag hitta kontakterna till pulsgivarna? Kan jag mäta direkt på ABSenhetens kontaktdon? Annars, kan man bygla bort ABSfunktionen på något sätt?
Självklart kan du mäta på ABS-enhetens kontaktdon.
Vänster (fram) stift: 4 & 6 = 900-2200 Ohm.
Höger (fram) stift: 11 & 21 = 900-2200 Ohm.
Höger/vänster (bak) stift: 7 & 9 = 600-1600 Ohm.

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? […]

XC60 MY27

@Neomannen , Ja, det stämmer, det har inf&o[…]

Hej! Har som många andra fått strul me[…]

Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.