Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kindis71
Hat en s60 -04 som har börjat skramla vid multiremmen, låter precis som nån plast som är lös? Låter vid tomgång när bilen är kall, när den blir varm söndag hörs det inte. Någon som har nån idé?? Spännrulle eller nåt annat hjul...ska tilläggas att detta uppstått nu när det blev kallt ute.
av sensonic
Kanske det. Mitt frihjul gav upp och lät då emellanåt. Lät inte direkt metalliskt, lite mer stenkross blandat med ett mer skärande ljud.
av kindis71
sensonic skrev:Kanske det. Mitt frihjul gav upp och lät då emellanåt. Lät inte direkt metalliskt, lite mer stenkross blandat med ett mer skärande ljud.
Det här låter varje gång jag startar bilen till den har blivit varm då försvinner det, och endast på tomgång typ 800 rpm. Det låter inte direkt när bilen vid kallstart går upp på 13-1500 rpm utan först när det går ner på normal tomgång. Ska väl nämna att det är en 2,4 på 140 hk.
av sensonic
Inget jag varit med om men jag tänker så här:

Antingen är det spännrullen som är helt kass.

Annars är det ett av de andra hjulen på slingan som kärvar och remmen hoppar lite. Då får spännåren jobba och det är det du märker. Du kan kanske märka hjulen du ser (generator, ac etc.) med en tuschpenna eller lite färg och kan på så vis vara säker på om de snurrar som de ska?
av kindis71
sensonic skrev:Inget jag varit med om men jag tänker så här:

Antingen är det spännrullen som är helt kass.

Annars är det ett av de andra hjulen på slingan som kärvar och remmen hoppar lite. Då får spännåren jobba och det är det du märker. Du kan kanske märka hjulen du ser (generator, ac etc.) med en tuschpenna eller lite färg och kan på så vis vara säker på om de snurrar som de ska?
Ska testa att märka upp hjulen jag ser och lägga på så mycket ström som går, remmen ser fräsch ut men tänker byta allt som kan skada remmen och även byta till ny rem. Tack för svaren återkommer när det är bytt☺

Jag försökte boka tid hos Bilia igå[…]

Felkoden är den jag skrev i trådens rub[…]

Kolla att luftförvärmningsspjället […]

Carplay Trådlös adapter

@HeavyMetal , Tackar ska kollas in :)