Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OrsonGbg
När jag är inne på Volvos område ser jag ofta nya bilar med något vitt pappskydd av något slag för bromsskivorna. Hur funkar dessa egentligen? Jag menar, borde inte de trilla loss när bilen rullar :???:
av Marbas
Är inte detta någon form av transport skydd när bilen transporteras från fabrik till säljare, och tas bort innan bilen lämnas till kund? Det finns ju även vit plast över motorhuven, och säkert "skydd" på fler ställen...
Användarvisningsbild
av xandu
stämmer bra det. det är transport skydd.
man clipsar fast 2 st plastskydd både på fram och baksida av bromsskivan så att de kan inte trilla ner.
inte så svårt.
av zenobia
xandu skrev:stämmer bra det. det är transport skydd.
man clipsar fast 2 st plastskydd både på fram och baksida av bromsskivan så att de kan inte trilla ner.
inte så svårt.
Grym meningsbyggnad.. =)

Man clipsar fast plastskydd så att bromsskivorna inte trillar ner.. Hur klarar bromsskivorna sig utan dessa plastskydd när man har tagit bort dom?

kunde inte låta bli...
:D
Användarvisningsbild
av iaken
Syftet med dessa plastkåpor är att hålla rosten borta från bromsskivorna. Man vill ju inte ha en slinga rost på skivorna från fabrik :)
av OrsonGbg
Jo att de sitter där för att det inte ska rosta begrep jag med :wink:
Användarvisningsbild
av Funk
Dom lossnar inte av den enkla anledningen att dom sitter på bromsskölden..
Tanken är att skydda framförallt på de vagnar som skeppas till USA, då sjötransporten annars är riktigt stygg mot skivorna, dessutom så byggs dessa vagnar mot lager så dom kan bli stående ett tag. Och vi vet väl alla hur illa skivorna ser ut efter ett par veckors stillastående.. Dom är dessutom av plast så om man glömmer att man har dem monterade och kör ett par hårda inbromsningarså luktar det gott... :roll: Man får inte köra bilen "normalt" när dessa sitter på, och det sitter varningsdekaler på insidan av vindrutan, men ibland så har väl det glömts bort
Jag har för mig att man från början bara monterade skydden på exportvagnar, men gör det idag på alla.
Dom kan demonteras utan att plocka av hjulen, däremot kan dom vara ett elände att få av med vissa typer av fälgar monterade.

/Thomas
Användarvisningsbild
av BullDoGs
Samtidigt så har jag hört att det många faktorer varför
plasten sitter där det är typ när bilen sprutas med
det vaxliknande skyddet på bilen samt att de skall
stå ett tag på typ scandiatransport mm skyddas
av väta å dyligt å allt saltstänk när de skall skeppas
över atlanten

\\Bullen
av vinga
Marbas skrev:Är inte detta någon form av transport skydd när bilen transporteras från fabrik till säljare, och tas bort innan bilen lämnas till kund? Det finns ju även vit plast över motorhuven, och säkert "skydd" på fler ställen...
Ja vit skyddsplast sitter på alla ställen där risk för skador finns, bland annat taket, huven och förardörren. på amerika bilarna sitter ofta blåa plasttorkarblad för att orginalbladen inte ska skadas t.o.m. till vissa marknader bl.a. japan finns transportförsegling av alla dörrar samt motorhuv (en vit plast tejp) som visar att ingen har öppnat bilen innan leveransen till kund...

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]