Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Matchmiss
#1038670
Lucif3r skrev:Den kan nog mäta en eller två gånger innan bränslet sabbar mätaren. Den är gjord för luft och tål inte bränsle. Det kanske inte ens finns en avskiljare mellan mätaren och ingången, så hela skiten blir fyllt av bränsle :P
Haha jo det är lite vad man funderar på! Men herregud måste ju finnas en simpel mätare att skruva på spridarbryggan på en 850? Är ju inte direkt raketforskning?` :-(O)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1038715
Jo då dom finns på Volvo och kostar därefter också :roll:. Den mätaren som du länkade till är ju väldigt lågskalig och det passar utmärkt med en sån låg skala på bränsle trycket det ska ligga runt 3,5bar på tomgång.

Här har du en på Biltema som är gjord för bränsle det är bara priset som är på tok för högt http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000021388/

Denna borde ju funka någon gång 109kr är väl inte så mycket heller så det skadar ju inte att testa http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... 000019544/
av Matchmiss
#1038804
Jo precis den första verkar ju funka till alla tiders bilar osv :lol: Men den andra, behöver man koppla upp den på tryckluft för att den ska visa något?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1038807
Nej det behöver du ej och komihåg att tryck inte på handtaget för då sprutar det ut bensin i botten på den utan bara sätt den på ventilen och läs av mätaren. Det kommer att spruta bensin när du tar bort den sen så ett par skyddsglas ögon är bra att ha på sig. Kan även vara bra att stänga av motorn innan du tar bort den också.
av Matchmiss
#1038929
DayDreamer skrev:Nej det behöver du ej och komihåg att tryck inte på handtaget för då sprutar det ut bensin i botten på den utan bara sätt den på ventilen och läs av mätaren. Det kommer att spruta bensin när du tar bort den sen så ett par skyddsglas ögon är bra att ha på sig. Kan även vara bra att stänga av motorn innan du tar bort den också.
Jaha men dåså! Då ska jag prova det! Tänkte dels mäta hur mycket tryck den bygger upp efter bilen stått över natten och jag vrider nyckeln så pumpen får jobba. Även då med bilen igång såklart, men nyfiken på om den bygger upp tillräckligt med tryck när den stått länge.

Läste någonstans att det ska vara ca 3,5 bar på tomgång med bilen igång, hur mycket tryck ska det va när man vridit om nyckeln innan man startat den?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1038938
Det vet jag tyvärr inte men kanske mellan 3-4bar någonstans när du vrider på tändningen. Sen kan du även kolla rest trycket det får inte sjunka med kommer inte ihåg exakt men 0,3-0,5 bar efter 30minuter sen motornstängdes av. Om det skulle läcka av däcktrycksklockan eller vid anslutningen så kan du inte kolla resttrycket.
av Matchmiss
#1039343
Okej det ska testas! Vet att folk snackat om trasig backventil på pumpen men kan ju köra 10 gånger med tändningen och den är enda segstartad. Funderar verkligen vad det är som orsakar detta jobbiga fenomen....

Lmm och pumpen är ju huvudmisstänkta iallafall, bilen känns ju slöare och segare kall och vad förstått det är det Lmm som sköter motorstyrningen innan bilen blir varm och lamdasonden kan börja jobba? Men vettetusan om den kan orsaka startproblemet. Bilen går ju bra varm tycker jag enda förutom att den rycker på låga varv (<1500 rpm) det kanske finns en länk mellan problemen?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1039392
Ja LMM sköter bränsle/luftblandnigen när bilen är kall tillsammans med motortempgivaren. Även så klart när bilen är varm är den med och styr men då är även sonderna med och styr iaf den främre sonden. LMM kan du ju som sagt prova med att rycka ur och se ifall bilen startar snabbar/går bättre.
av Matchmiss
#1039684
DayDreamer skrev:Ja LMM sköter bränsle/luftblandnigen när bilen är kall tillsammans med motortempgivaren. Även så klart när bilen är varm är den med och styr men då är även sonderna med och styr iaf den främre sonden. LMM kan du ju som sagt prova med att rycka ur och se ifall bilen startar snabbar/går bättre.
Okej! Jo tempgivaren byttes utan effekt men har provat en gång i somras att koppla ur lmm på tomgång och då dog bilen och tände elektroniklampan i kupén. Sen efter det så reagera knappt bilen när jag koppla ur den med lampan tänd men då kanske den redan går i något nödläge redan? Ska prova nolla felkoder och koppla ur lmm och se vad som händer.

Köpte även den lufttrycksmätaren så hoppas den funkar, är hemma på torsdag så provar nu i helgen.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]

installera dragkrok

Kollade på skroten och det finns två m[…]

Om Din bil halkar till så kommer också[…]

Ja det är inte helt enkelt, för det m&[…]