...

Moderator: Moderatorer

Såg en otrevlig grej när jag cyklade hem från jobbet tidigare i veckan:

Det kom en vanlig bil med en äldre förare vid ratten. Denna gjorde en vanlig högersväng. Strax bakom kommer en risig bil med en yngling bakom ratten. Han ska också göra högersväng, men man ser att han kommer i alldeles för hög fart med tanke på väglaget (is och snö). Ja, han får förstås sladd på bilen och är nära att köra på framförvarande bil. Det måste ha rört sig om någon centimeter. Innan ynglingen lyckats styra upp sin bil har den äldre föraren framför lyckats öka avståndet till 3 meter.

Jag tänkte att nu har väl ynglingen insett att det är halt och tar det lite lugnare. Men, döm om min förvåning när jag ser att han gasar så att motorn vrålar och lägger sig tätt bakom bilen framför. En stund senare hör jag hur han gasar på samma sätt igen (förmodligen i nästa korsning).

En kollega till mig hade också sett något liknande. Jag hoppas verkligen att detta inte är något nytt slags nöje för vissa att förfölja vanliga bilister. Riktigt otrevligt om vissa förare går in för att provocera fram olyckor.
Svaret finns i berättelsen, "en yngling" som säkert kör sin första vinter med körkortet och tycker det är SKITKUL att det är halt samt har lämnat konsekvenstänket hemma. Tyvärr.
Blir irriterad på folk som tycker att de inte behöver blända av när de möter en traktor. Vart med om det flera gånger... :roll: Är jag på lite dåligt humör när det händer, så tänder jag full arbetsbelysning när jag är vid deras motorhuv. :twisted:

Vi bönder har på något konstigt sätt fått lite dåligt rykte, men i mina ögon är det oftast bilisterna som är dåliga förare. Ni tar mycket risker när ni kör om eller passerar lantbruksmaskiner. Haft många gånger då det bara varit mm från en krock, eftersom bilisten tänker att han hinner om innan vägen blir smalare... :roll:

Ta mig inte fel eller så, men när jag kommer med slåtterkrossen på vägen och saftblandaren på är det för att berätta att jag är bred. (Min slåtterkross är 3,5m) Enligt lag måste saftblandaren användas om maskinen är över 3,20.

En annan sak är när ni ligger och nosar i arslet för att det går för sakta. Vad ska jag göra åt det? En traktor går i 40 km/h helt enkelt. Nya går nu i 50 km/h. http://www.atl.nu/lantbruk/nya-traktore ... ra-fortare

Nu blev det visst långt, så nu ska jag sluta tjata. Tillsvidare...

/Danne
Bonden1989: Du har helt rätt. Själv vet jag inte varför folk har så bråttom att det verkar handla om de har en döende i baksätet. Samt hur skoj är det att sluta sina dagar i en traktor? Bättre att hålla lite avstånd och få en mer rullande start om/när det blir fritt för omkörning. Kör själv inte sakta men som regel enligt hastigheten och tummar sällan på avstånd, kommer kanske hem 30-90 sekunder senare, men ofta kanske samma tid tidigare för god planering, det är oräkneliga gånger jag kört om "stresspellar" efter några minuter på grund av deras dåliga framförhållning.

Är så klart inte perfekt men man kan alltid försöka göra ett bra jobb
Micce1980 skrev:Bonden1989: Du har helt rätt. Själv vet jag inte varför folk har så bråttom att det verkar handla om de har en döende i baksätet. Samt hur skoj är det att sluta sina dagar i en traktor? Bättre att hålla lite avstånd och få en mer rullande start om/när det blir fritt för omkörning. Kör själv inte sakta men som regel enligt hastigheten och tummar sällan på avstånd, kommer kanske hem 30-90 sekunder senare, men ofta kanske samma tid tidigare för god planering, det är oräkneliga gånger jag kört om "stresspellar" efter några minuter på grund av deras dåliga framförhållning.

Är så klart inte perfekt men man kan alltid försöka göra ett bra jobb
Exakt! Vem vill ha en traktor på mellan 6-10 ton trycka till bilen lite? :???:

Nu vill ju inte jag säga att alla bönder är guds änglar typ! Blir ofta förbannad på kollegor som inte sköter sig och ger bönder dåligt rykte.
T.ex. när jag kör på en krokig landsväg med få möjligheter att köra om, så släpper jag förbi kön bakom när det kommer en busshållplats eller ficka. Det är extremt många traktor-förare som inte gör det och det gör mig riktigt förbannad. :x Det är som att dom skiter i att kolla backspeglarna och skruvar upp radion så att dom inte hör tutorna... :roll:

Dessutom är det få som tänker på en traktors bromssträcka med fullastad vagn. Visst nu förtiden är alla nya vagnar bromsade och fler och fler traktorer är utrustade med ABS-bromsar som tillval. De farligaste släppen vi bönder använder är enligt mig lastbils-släpen. De är till 99.9% o-bromsade. Detta på grund av att de från början är byggda med trycklufts-bromsar och traktorer använder hydrauliska bromsar.

Min hackvagn t.ex. är på 30 m3 och skulle skjuta på något förbannat fullastad utan bromsar. Jag har testat! Den är bromsad på alla 4 axlarna och bromsar långt innan traktorn.
Var på fotbollsträning i söndags här i Farsta, Pappa med sin 7 årige son försvinner in i omklädningsrummet, bilen på tomgång. Jag leder in min kompis o väntar o väntar, 30 minuter senare går jag in i omklädningsrummet som varit låst. Frågar högljutt vem som har en bil på tomgång utanför. Kliver slutligen fram en medborgare som säger att det är kallt och att han inte är van vid kyla, jag frågade vad hans barn skall andas för luft i framtiden, med mera o ännu mera. Bad honom att åka till ett varmare land. :evil:
Idag backar det upp en lätt lastbil under vårt sovrumsfönster, gammal MB D som säkert rullat 70 000 mil och luktade faen. Tomgång på och låsta dörrar. Jag väntade ut honom, han hade gått o ätit frukost !!!! Idag 35 minuters väntan. Tror inte att han gör om det faktiskt..... :evil:
Jag blev skitsur på parkeringen till vårat dagis för nån vecka sen.. En pappa lämnar sin Suv igång och går iväg mot skolan 100 meter bort.. han står precis bredvid min bil så jag får sätta in ungarna i bilen med avgaserna stickande i näsan. (-22, det verkligen stinker av avgaserna i den temperaturen..)

Nu var det så att jag gillar inte att bara gå o knyta näven i fickan.. men kunde inte vänta där. Så jag kollade upp bilen, hittade en mailadress till ägaren och mailade och frågade hur han tänkte.
Fick svar nästa dag där han bad om ursäkt och hade en förklaring.. Han skrev att batteriet till hans nyckel (keyless) tog slut och bilen varnade för "ingen kontakt med nyckeln". Så han vågade inte stänga av den med risk för att inte få igång den igen. Bad om ursäkt och verkade uppriktig.. Så jag slutade vara irriterad och gissar att han inte kommer ha den på tomgång igen. :) Slapp gå och spänna näven i fickan framöver.. :D
Jag har bränsledriven värmare på min bil så jag kan släppa ut avgaser utan att motorn är igång. Det är skitbra.

Idag var det SM i att inte borsta av snö på sina bilar. Flertalet av alla bilar såg ut som rullande eskimåhus. Kör man bakom en sådan så drabbas man av en extremt lokal snöstorm som kan bjuda på allt från pudersnö till isflak. Jag ogillar starkt dessa människor som ger fan i att borsta av snön från sina bilar. Jag vill attitydsjustera dem. Alla med en intelligenskvot som inte börjat med ett kommatecken vet hur en snöborste fungerar. Så det är inte av okunskap de inte borstar av snön, nej, det är av nonchalans, lättja och rutten attityd de gör så. Detta vill jag ändra på. Med våld om så krävs. Böter, höga och upprepade sådana, är en annan metod.
Allinug skrev:Jag hoppas verkligen att detta inte är något nytt slags nöje för vissa att förfölja vanliga bilister. Riktigt otrevligt om vissa förare går in för att provocera fram olyckor.
Har även märkt av detta och då inte bara från ynglingar vid ratten utan även vuxna män och kvinnor, väldigt skrämmande framtid faktist att ingen håller avstånd längre oavsett väglag eller hastighet.

Det är tur att folk kör mer moderna bilar idag för utan bilens elektronik skulle vi se bilar i diket överallt...eller ne just de det är deras "skills" som rattar den fyrhjulsdrivna bilen med antispinn ,antisladd, traction controll, hill start assist mä mera mä mera :)

/// Waiz
  • 1
  • 325
  • 326
  • 327
  • 328
  • 329
  • 554
Laddbox

Jag köpte en begagnad Cetek Njord, hade redan[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016