Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gabriel
Jag har aldrig behövt fylla på olja mellan bytena i någon (femcylindrig) volvomotor jag haft. Då har jag iof aldrig kört mer än 2000 mil mellan två servicetillfällen.
av andersuw
VolvoB20 skrev:Det är ju Audi som anser det vara normalt, Men det är ju absurt att man ska behöva släpa med sig dunkvis med olja om man tänker köra en semestertripp. Körde 650 mil till Italien, jag skulle inte vara nöjd om jag skulle behöva hiva fram oljedunken vid varje tankställe och klunka i en liter longlife-olja ala 300 kr/l per gång man stannar och tankar.
Absolut! Dessbättre har detta aldrig hänt på någon Volvo jag ägt utom 245:an strax innan den var pensionsmogen på andra grunder (rost). Då drog den runt en liter per 100 mil och man fick fylla vid snart sagt varje tankning. Men den motorn var inte välskött när jag köpte bilen.
Användarvisningsbild
av Sceptic
andersuw skrev: Ja. Fast en irriterande sak med denna nya lösning, utan oljesticka och utan en digital mätare värd namnet, är just att man inte längre kan förutse när det är dags att fylla på.
Menar du att den oljesticka man ser i displayen inte ger en sann bild av förbrukningen? Visar den enbart om det är fullt eller dags att fylla på? (kör en 2016 i jobbet)
andersuw skrev: Fast att bilen drar olja är ändå inte riktigt samma sak som att den drar kylvätska. Viss oljeförbrukning får man obönhörligen räkna med med tanke på hur och var oljan cirkulerar. När det gäller kylvätska bör man däremot kunna komma väldigt nära ett helslutet system även i praktiken. Min V70 T5 -02 drar ca 2 dl kylvätska per 1000 mil. Jag ser det som ett tecken på att där finns en liten läcka någonstans som egentligen inte borde finnas där. Det är bara det att den med nödvändighet måste vara så liten att den a) kan vara svår att hitta och b) inte spelar någon större roll. Så jag har aldrig gjort mig besväret att försöka leta upp den och fixa den.
Min har också dragit en liten mängd kylarvätska men nu när det varit riktigt kallt ser jag att det droppar från någon av de två slangarna nertill på kylaren på förarsidan.
Märks det mer i kallt väder om någon slangkoppling inte är helt tät än när det är varmt? Själv tycker jag det verkar så. Små läckage verkar hopplösa att hitta.
av andersuw
Sceptic skrev:Menar du att den oljesticka man ser i displayen inte ger en sann bild av förbrukningen? Visar den enbart om det är fullt eller dags att fylla på? (kör en 2016 i jobbet)
Som jag förstått det har den digitala mätaren på en VEA-motor egentligen bara två lägen: fullt och tomt/fyll på. Det ser ut som den kunde visa mer men gör det inte i praktiken. På de femcylindriga motorerna finns det något fler lägen, dock fortfarande inte med samma precision som man får med en gammal hederlig sticka.
Sceptic skrev:Märks det mer i kallt väder om någon slangkoppling inte är helt tät än när det är varmt? Själv tycker jag det verkar så.
Det beror nog helt på läckans natur. Gissar att det ibland kan vara precis tvärtom.
Sceptic skrev:Små läckage verkar hopplösa att hitta.
Ja de kan enligt min erfarenhet vara svåra att hitta även med provtryckning i syfte att hitta dem.
av Daniel73
andersuw skrev:
Sceptic skrev:Menar du att den oljesticka man ser i displayen inte ger en sann bild av förbrukningen? Visar den enbart om det är fullt eller dags att fylla på? (kör en 2016 i jobbet)
Som jag förstått det har den digitala mätaren på en VEA-motor egentligen bara två lägen: fullt och tomt/fyll på. Det ser ut som den kunde visa mer men gör det inte i praktiken. På de femcylindriga motorerna finns det något fler lägen, dock fortfarande inte med samma precision som man får med en gammal hederlig sticka.
Sceptic skrev:Märks det mer i kallt väder om någon slangkoppling inte är helt tät än när det är varmt? Själv tycker jag det verkar så.
Det beror nog helt på läckans natur. Gissar att det ibland kan vara precis tvärtom.
Sceptic skrev:Små läckage verkar hopplösa att hitta.
Ja de kan enligt min erfarenhet vara svåra att hitta även med provtryckning i syfte att hitta dem.

Enligt instruktionsboken till xc90 visar mätaren i 5 steg.
I v70 visar den bara fullt eller låg/fyll på.
Samma motor...

Sanslöst dåligt...
av Daniel73
Sceptic skrev:Varför i hela friden tog man bort den hederliga oljestickan :cry:
Hur berusad var han som lamslog den elektroniska grafen över oljenivån?
av andersuw
Daniel73 skrev:Enligt instruktionsboken till xc90 visar mätaren i 5 steg. I v70 visar den bara fullt eller låg/fyll på. Samma motor... Sanslöst dåligt...
Kan bara instämma. Men det var nytt för mig att det funkar annorlunda i XC90 trots (i grunden) samma motor. Trodde det hade med motortypen snarare än bilen att göra men uppenbarligen inte.
av andersuw
Daniel73 skrev:Hur berusad var han som lamslog den elektroniska grafen över oljenivån?
Onekligen en bra fråga. Vederbörande verkar dessutom samtidigt ha ställt till med följande (citat ur manualen V70 -15 med VEA-motor):

"Systemet kan inte direkt känna av förändringar då olja fylls på eller tappas av. Bilen måste ha körts ca 30 km och stått stilla 2 timmar med avstängd motor och på plan mark innan visning av oljenivån blir korrekt."

"Om inte rätt förutsättningar för mätning av oljenivå är uppfyllda (tid efter motoravstängning, bilens lutning, yttertemperatur etc.) är uppfyllda, kommer meddelande Ej tillgänglig att visas. Detta innebär inte att det är något fel i bilens system."

Varför i all fridens dar skall det vara nödvändigt att köra 30 km innan man kan läsa av nivån på nytt? Och även om det kan ta lite tid för oljan att rinna ned i tråget är väl 2 timmar att ta i, särskilt med den synnerligen lågviskösa olja som rekommenderas (0W-20).

Varför måste bilen stå på plan mark? Att den bör göra det när man läser med sticka är uppenbart. Men med digital mätning och en bil som verkar känna av att (och rimligen också hur) det lutar borde man ju enkelt kunna kompensera för lutningen.

Och vad har yttertemperaturen överhuvudtaget med saken att göra?

Tidigare kunde man ju alltid läsa av på stickan även under suboptimala betingelser och få ett närmevärde som man sedan, med lite erfarenhet, kunde justeras så att det blev ungefär rätt. Men det går uppenbarligen inte längre. Oljenivån har blivit en hemlis. :shock: :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Daniel73 skrev:
Sceptic skrev:Varför i hela friden tog man bort den hederliga oljestickan :cry:
Hur berusad var han som lamslog den elektroniska grafen över oljenivån?
Volvos marknadsavdelning har bestämt att det är bara efterblivna miffon som kör Volvo och de blir uppstressade av mätare som visar äkta värden. Tex att olja förbrukas eller att temperaturen ökar om du pressar bilen i en uppförsbacke och sjunker lite om du rullar nedför nästa backe..

Därför har de gett order att alla instrument bara ska visa normalt eller att något ska lagas eller åtgärdas oavsett vilka värden sensorerna rapporterar . Alla normala rörelser eller förbrukningar ska raderas ut av mjukvaran så föraren får sinnesro.

Skulle inte förvåna om de härnäst ger sig på tankmätaren så den bara visar full eller dags att tanka. Oljenivån och temperaturen har de ju redan manipulerat.

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr

Har du bytt till en "annan" stol s&ari[…]

kabeldragning xc60 2016

Nu vet jag inte om det är likadant på x[…]