Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
& god fortsättning på er alla

Jag ska ta och byta ut fjädrarna & stötdämparna bak
Stötdämparna är med gastryck......& spiralfjädrar finns i 2 stycken olika varianter ett par förstärkta varianter & ett par vanliga varianter utan förstärkning......min fråga är om det är bättre att sätta ditt den förstärkta sorten ?? eller blir bilens vägegenskaper sämre och bilen onödigt stum och hård baktill ??

Mvh maccus
Senast redigerad av 1 maccus, redigerad totalt 0 gånger.
Det beror nog i stor utsträckning hur och vad du kör. Kör du t.ex med släp eller ofta med tung last (bilen i tjänsten och jobbar som utemontör med tunga verktyg etc. etc.) Då kan du vara förtjänt av förstärkta fjädrar.
Jag hade en 245 -92 när jag var resemontör. Det var självjusterande nivåstötdämpare på den bilen. Dom hängde med i ungefär 30 000 mil. Mig veterligt var fjädrarna av standardtyp.
Hej rådlös

Jag har inte ens någon dragkrok på min Bil & i bagaget ska jag inte ha några större tyngre saker som jag köra runt med dagligen......så det låter som att jag ska sätta dit ett par vanliga standard fjädrar för (sedan modell) sen så har jag en liten fråga till........är det bättre med gastrycks stötdämpare/oljetrycks stötdämpare vilket är det bästa valet......

Tack på förhand
Mvh maccus
Gastrycksdämpare vågar jag inte uttala mig om. Dom med nivåjustering är väl också någon sorts gas, vill jag minnas? Bilen var en leasingbil och den var beställd och levererad med nivådämparna. Vi fick senare lösa in bilarna om vi ville behålla dom. Jag gjorde det till ett "fördelaktigt pris". Om det var bra eller dåligt pris kan man ju fundera över, men firman ordnade ett banklån som däremot var fördelaktigt.
När bilen började bli lite svajig i bakändan kollade jag på nya nivådämpare. Jag vill minnas att dom kostade flera tusenlappar, många tusenlappar, så jag valde vanliga standarddämpare i stället. I det läget hade jag ändå slutat med monteringsarbeten ute i landet. Så det lilla jag körde med tung last eller släp fungerade också med standarddämpare.

Men som vanligt på det här forumet så finns det ju alltid många åsikter och erfarenheter, så vi lämnar frågan vidare till någon annan.
Kompressor var det möjligen på äldre varianter? Min 245 -92 hade ingen kompressor. Det är i stället stötdämparna som "pumpar upp sig själva" när bilen gungar lite lätt. Så efter någon kilometer är det klart.
Jag försöker Googla på detta för systemet har säkert ett flashigt namn, men jag hittar inget. Men det tycks finnas begagnade nivåstötdämpare på begagnatmarknaden, såg jag. Jag vet inte om man skall ta mitt exempel som riktmärke, men jag körde som sagt i 30 000 mil med dom nivåstötdämparna. Men jag körde tämligen lite med släp och inte varje dag med tung last, så mitt exempel kanske är ett extremfall.

Ett tillägg: http://shop.bildeve.se/nivareglering-he ... c-538.aspx
Troligen gäller det här bara 2000-talets bilmodeller, men principen är densamma.
De självjusterande dämparna är "Nivomat". Finns på många bilar.Om de är originalmonterade brukar fjädrarna vara av en lite mjukare variant för ökad komfort (de får ju lyfthjälp av Nivomaterna när man lastar bilen).

Gastrycksstötdämpare är väl inte någon "lyfthjälp". De har ett inbyggt gastryck för att oljan inte ska kavitera vid hög belastning (hård körning på ojämnt underlag) och det ger ju bättre vägegenskaper, fast i rätt extrema omständigheter. Känns inte som en standard 240 är lämpad för sådana övningar.
Volvo V70 08 2.4d slö

Jag bytte denna del bh0 281 002 952_large_0.jpg […]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nu är bilen inomhus och här kommer den f[…]

Generator Pv 444

Laddpänningen är för låg och […]

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo_v[…]