Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stirrah
Hej!

Är ny här på forumet! Ni verkar vara ett trevligt gäng!

Jag och sambon är ute efter en ganska billig och relativt bekymmersfri kombi. Vi har fastnat lite för V70n, den verkar väldigt trevlig :)

Vi har hittat denna bil: http://www.blocket.se/vi/64831678.htm

Det känns som ett bra pris. Säljaren säger att det bara finns en nyckel och att den inte fungerar med fjärrlåset...är detta något att bekymra sig för? Veti nte hur det är på V70 men på tidigare bilmodeller har jag varit med om att nycklar kan vara dyrare än man tror.
Två däck var dåliga och något mer, men förutom det så är den ju nybesiktigad.
Användarvisningsbild
av greeeken
Fråga
Vad är det för fel på fjärlåset? det borde han veta.
Ska du ha bilen så det första du gör är att åka till Volvo o programmera bort alla nycklar som inte finns.
En nyckel kan kosta runt 1000 kr o då utan fjärlås.

Ganska trevlig bil. Lite småtrångt bak om du ska ha barnstolar.
av stirrah
greeeken skrev:Fråga
Vad är det för fel på fjärlåset? det borde han veta.
Ska du ha bilen så det första du gör är att åka till Volvo o programmera bort alla nycklar som inte finns.
En nyckel kan kosta runt 1000 kr o då utan fjärlås.

Ganska trevlig bil. Lite småtrångt bak om du ska ha barnstolar.
Okej, vi kommer ha en barnstol men det ska väl gå bra.
Han säger att han inte riktigt vet och tror att han kanske "tappat den i marken för många gånger". Men förutom nyckeln ska allt annat fungera bra.
Användarvisningsbild
av wissel
Om du skall få ordning på nycklarna så är det inköp av 1 st KIR (Nyckel)
programmering av/ur den Inslipning osv, räkna med 5000:- Totalt.
Du kan ju inte Larma på bilen utan Fjärris !
Lurt tycker jag, slarvat med detta så undrar vart fall jag vad mera har man "slarvat" med ?
av stirrah
wissel skrev:Om du skall få ordning på nycklarna så är det inköp av 1 st KIR (Nyckel)
programmering av/ur den Inslipning osv, räkna med 5000:- Totalt.
Du kan ju inte Larma på bilen utan Fjärris !
Lurt tycker jag, slarvat med detta så undrar vart fall jag vad mera har man "slarvat" med ?
Börjar också tycka det känns lite lurt...Dessutom står det olika namn i annonsen, mailadressen samt vem som äger fordonoet enligt vägverket. Tack för alla svar hittills!
av andersuw
stirrah skrev:Hej!

Är ny här på forumet! Ni verkar vara ett trevligt gäng!

Jag och sambon är ute efter en ganska billig och relativt bekymmersfri kombi. Vi har fastnat lite för V70n, den verkar väldigt trevlig :)

Vi har hittat denna bil: http://www.blocket.se/vi/64831678.htm

Det känns som ett bra pris. Säljaren säger att det bara finns en nyckel och att den inte fungerar med fjärrlåset...är detta något att bekymra sig för? Veti nte hur det är på V70 men på tidigare bilmodeller har jag varit med om att nycklar kan vara dyrare än man tror.
Två däck var dåliga och något mer, men förutom det så är den ju nybesiktigad.
Tycker i likhet med wissel att det låter lite skumt på nyckel- och fjärrsidan. Som wissel påpekar lär detta också kosta en rejäl slant att fixa. Tycker inte heller att priset är direkt lysande med tanke på det lilla (inte mycket till utrustningslista) vi får veta om bilen och dess skick. Gissningsvis kan du hitta något bättre för de pengarna. Avråder annars inte alls från att köpa en V70N. Men med de åren och milen får man förstås alltid räkna med att det kostar en del att få ordning på den (helt felfria ex tror jag du får svårt att hitta) och hålla den igång, särskilt om du räknar med att lämna bort merparten av jobbet.

En idé kan vara att göra ett konditionstest hos Motormännen (eller möjligen Bilprovningen). Då minskar du kraftigt risken att köpa grisen i säcken. Men testet kostar en vacker slant så det är något som är meningsfullt bara när man hittat en bil som man redan själv kollat upp så bra det bara går och verkligen tror på.
av Malmstroem
Jag skulle titta på 2005 eller nyare. Då får du antisladd som standard. Äldre V70N kan ha DSTC, men det är ovanligt.
Användarvisningsbild
av milktrucker
V70 2.5T är ingen billig bil.
Den drar mer bränsle än 2.4(till följd av större motor och bredare däck)
Kostar lite mer i skatt
Kostar lite mer i försäkring än t ex 2.4
Större bromsar gör skivorna dyrare, krav på större fälgar(16 tum) som kräver lägre profil på däcken som då blir dubbelt så dyra som 15 tum till 2.4.
Jämför däckpriser på t ex bythjul.com 195/65/R15 mot 215/55/R16
Jag säger inte att du inte ska köpa den, men den kostar ganska mycket i drift jämför med andra V70 med en mindre motor.
Bara däcken kan gå på 3000 kr extra, räkna med 1000 kr mer i bränsle/år, högt vridmoment äter däck så du får lite högre slitage.
Är det en billig bil så är det 2.4 som ni ska ha, eller Bi-fuel som går billigt i drift.

Finns många V70 att välja kring närke med omnejd
http://www.blocket.se/orebro?q=v70&cg=1 ... &md=th&cp=
av andersuw
milktrucker skrev:V70 2.5T är ingen billig bil.
Den drar mer bränsle än 2.4(till följd av större motor och bredare däck)
Kostar lite mer i skatt
Kostar lite mer i försäkring än t ex 2.4
Större bromsar gör skivorna dyrare, krav på större fälgar(16 tum) som kräver lägre profil på däcken som då blir dubbelt så dyra som 15 tum till 2.4.
Jämför däckpriser på t ex bythjul.com 195/65/R15 mot 215/55/R16
Jag säger inte att du inte ska köpa den, men den kostar ganska mycket i drift jämför med andra V70 med en mindre motor.
Bara däcken kan gå på 3000 kr extra, räkna med 1000 kr mer i bränsle/år, högt vridmoment äter däck så du får lite högre slitage.
Är det en billig bil så är det 2.4 som ni ska ha, eller Bi-fuel som går billigt i drift.
Det skiljer väldigt lite i förbrukning mellan 2,5T och sugisarna men 2,5T är säkert mycket trevligare att köra, även om man kör "som folk". Rejält med moment även på låga varv så man inte behöver varva så mycket för att komma någonstans. Tror inte det är några större skillnader i försäkringskostnad och däckslitaget blir knappast större om man inte "missbrukar" den extra kraften. När det gäller däcksdimensioner går det utmärkt att köra 2.5T på 205/55 R16 istället för 215/55 R16. Michelin Energy Saver+ 91V i den dimensionen kostar 793 kr på däckonline jämfört med 666 kr för motsvarande 195/65 så några stora pengar handlar det inte om där heller. Själv skulle jag inte tveka att ta en 2,5T istället för en sugis.

När det gäller bränsleförbrukning ser de officiella siffrorna för 2003 (som jag råkar ha enkelt tillgängliga) ut på följande sätt (man/aut):

V70 2,4 140: 9,1/9,8
V70 2,4 170: 9,3/9,9
V70 2,5T: 9,3/10,3

Nu hittade jag ställmotorn och länkarmen[…]

Ingen internetanslutning via SIM

Jag stoppade in ett splitter nytt SIM-kort till et[…]

Carplay Trådlös adapter

v @XRay89 , Blev ingen tull sist jag beställd[…]

LED ramp och XBB dongle

Nu har min bil varit in till Innoware Development […]