Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Volvo 740, bakre stötdämparen.
Övre bult lossar lätt.
Nedre bult har en mutter som sitter på utsidan. Lossade lätt.
Även själva bulten går att rotera, den sitter inte fast. Däremot går den inte att dra ut. När den roterar så rör den sig inte i axialled, den bara roterar på samma plats.
Att banka med hammare gör inget resultat. Heller inte att pressa (hårt) med rörtång. Det känns som att bulten på något sätt med en gänga eller dyl fastnat i gummit i den gamla stötdämparen.

Jag har kört länge med mutterdragare så att det blir varmt och gummit ryker. Har försökt pilla bort gummi med skruvmejsel. Har också provat att värma med gas, och det gick bra.
Bulten är alltså rörlig, och går att rucka på men inte åt rätt håll, dvs inte så att den åker ut.

Några tips?

Närbesläktat med: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 18&t=86877

Tack
2016-01-18 21.41.35.jpg
2016-01-18 21.41.35.jpg (1.12 MiB) Visad 1684 gånger
2016-01-18 21.42.11.jpg
2016-01-18 21.42.11.jpg (1.11 MiB) Visad 1680 gånger
Hej Bråkis!

Bulten har rostat ihop med stålhylsan som är vulkat fast i gummibussningen.Titta på nya dämparen så förstår du. Gegga på någonting
lämpligt när du monterar dit nya dämparen så kanske du eller nästa ägare slipper jävlas.
Vinkelslip underifrån är lösningen. Kapa bulten på båda sidorna av bussningen.Det går med bågfilsblad också om du har det rätta tålamodet. :lol:

MVH.R.
roh66 skrev:Vinkelslip underifrån är lösningen. Kapa bulten på båda sidorna av bussningen.Det går med bågfilsblad också om du har det rätta tålamodet.
Finns numera (sedan några år) kapskivor till 125mm vinkelslip som är "bara" 0,8mm tjocka. Dom är helt suveräna. Det blir nästan inget "skägg", inte varmt heller (jämförelsevis). Men dom bryts väldigt lätt. Sedan jag började köpa in dom används det nästan inte alls dom "vanliga" mer än till grövre järn. Dom är helt klart överlägsna till tunnplåt, kapa gamla svetsar o.s.v. Till detta jobb hade dom utan tvekan fungerat kanon då man slipper kapa bort så mycket material. Dock får man vara försiktig i detta fall när man kapar igenom helt, då kan det "nypa till" av spänningar och då "ryker" skivan.
http://shop.otdtools.se/kapskiva-125-x- ... op/18952-0
Det är denna vi använder, köper den inte här utan av vår "lokala" leverantör av förnödenheter.

Mvh
Lennart
roh66 skrev:Hej Bråkis!

Bulten har rostat ihop med stålhylsan som är vulkat fast i gummibussningen.Titta på nya dämparen så förstår du. Gegga på någonting
lämpligt när du monterar dit nya dämparen så kanske du eller nästa ägare slipper jävlas.
Vinkelslip underifrån är lösningen. Kapa bulten på båda sidorna av bussningen.Det går med bågfilsblad också om du har det rätta tålamodet. :lol:

MVH.R.
Tack för bra svar! Har Bilia ny bult, eller var hittar jag lämplig?
lennarte skrev:
roh66 skrev:Vinkelslip underifrån är lösningen. Kapa bulten på båda sidorna av bussningen.Det går med bågfilsblad också om du har det rätta tålamodet.
Finns numera (sedan några år) kapskivor till 125mm vinkelslip som är "bara" 0,8mm tjocka. Dom är helt suveräna. Det blir nästan inget "skägg", inte varmt heller (jämförelsevis). Men dom bryts väldigt lätt. Sedan jag började köpa in dom används det nästan inte alls dom "vanliga" mer än till grövre järn. Dom är helt klart överlägsna till tunnplåt, kapa gamla svetsar o.s.v. Till detta jobb hade dom utan tvekan fungerat kanon då man slipper kapa bort så mycket material. Dock får man vara försiktig i detta fall när man kapar igenom helt, då kan det "nypa till" av spänningar och då "ryker" skivan.
http://shop.otdtools.se/kapskiva-125-x- ... op/18952-0
Det är denna vi använder, köper den inte här utan av vår "lokala" leverantör av förnödenheter.

Mvh
Lennart
Bra tips där - jag ska söka efter något sådant i norra sthlm.
Bråkis skrev:
roh66 skrev:Hej Bråkis!

MVH.R.
Tack för bra svar! Har Bilia ny bult, eller var hittar jag lämplig?
Bilia borde ha skruven kvar. Köpte nya till min när jag böt dämpare för ett par år sedan. Det är 10.9 kvalitet har jag för mig.
Är det hela avlastat med domkraft under? Annars så spänner fjädern ner bärarmen och får skruven att sitta fast.

Men troligtvis så har det som sagt rostat ihop.
På med smörja och värm med gas (gärna utomhus, gummit kommer brinna) tills skruven går att knacka ur. Gänga på en mutter som du slår på så klarar sig gängorna och det blir även lättare att få kraft i slagen.

Vinkelkap (eller tigersåg) är däremot en bra och inte minst snabb lösning, om du har en ny skruv nära tillhands!
Våga använda kapen mer säger jag istället för att spilla tid på att djävlas med gammalt skrot. :)
Död instrumentering och klima

Hej Har en V70 -07 som nu på semestern gick[…]

Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]