Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jeg46
Köpte Volvo original 720 kr för 2 bussningar utan bult. Ser att skruvat .se har helt andra priser men dom är inte lika som orginalet . Du har helt rätt att dom ska tryckas dit ordentligt halvorna som då hakar in i uttag i klamret .Jag använde ett rör ut genom hjulhuset då fick man bra tryck, eftersom jag hade muttern på undersidan kunde jag skruva samtidigt ?:-/
Bilagor
Bussning V40.jpg
Bussning V40.jpg (161.1 KiB) Visad 510 gånger
Ajdå, om det var bara dom delarna du fick så saknar du en väldigt viktig detalj, det kom en uppdatering till bussningarna. En liten bricka under med upphöjda kanter som ska sitta under den nedersta bussningen. Volvo borde ha påpekat att du skulle köpa en sådan med. Anledningen är till att det är vanligt att den understa bussningen annars kan glida ur sitt läge och lossna. Det jag syfta på när jag mena med att fliken skall in långt är den främre delen som man sticker in i karossen. Den skall in så långt det bara går annars blir det väldigt hög belastning på den främre delen.

Själv köpte jag från skruvat först, sedan andra gången köpte jag Meyles bussningar. Har för mig b.l.a meca säljer dom. Kostade runt 400 tror jag, helt komplett då.

Ett bra tips är att smörja gummit med lite siliconfett innan också.
Användarvisningsbild
av tottish85
Ja köpte två sådana med brickan under för 160 eller 180kr. Inte med volvomärkning men det kan ja leva utan, måste vara en dyr märkningsmaskin dom har med tanke på prispåslaget ;)

Ja lossade främre bultarna till subframen och tog lös dom bakre vill jag minnas och pillade och svor. Satte genomgående M6 istället för helvetesbulten!
av jeg46
Ska kontakta volvo efter helgen om plåtbiten tack för tipset "tjulgranis" Det låter som en bra uppdatering varför kom dom inte på detta förut den uppvikta plåten förhindrar ju att gummihalvorna vandrar från varandra. Den ena av dom gamla l bussningshalvorna hade gått isär före jag bytte därav det irriterande missljudet Men att sätta M6 skruv låter väl lite klent. Kryp under bilen o borra bort gängan vetja
Användarvisningsbild
av tottish85
M6 funkar alldeles utmärkt, Suttit över ett år nu :) Tänkte aldrig på att borra ur gängan så ja smeta dit en mindre istället. Om det hade varit mycket rörelser i sidled så hade den förmodligen nötts av eller knäckts tillslut, men nu ska den ju bara hållas ner å då håller en m6 rätt långt :)
av Snitze
Att borra ur bulten var ett bra tips.. Gjorde detta och satte en popnut M8 i bussning.. Alltså fortfarande M8 och ingen svåråtkomlig mutter på ovansidan.. Funkade klockrent.. Behöver inte ens lossa på "subframen".. 8)
Det svåra var att få bussningen i rätt läge för att få i bulten.. Gick med ett par tvingar å en del svordomar.. :twisted:

Det är egentligen enligt lag förbjudet m[…]

Min far har också råkat ut för n&[…]

Jag har plötsligt fått ett fel under f&[…]

V60 sliter däck bak

Min har rullat 23000 mil nu så de kan ju v[…]