Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fjucci
Jag har försökt att leta på forumet och även på nätet efter detta "oljud" men inte lyckats hitta samma typ av ljud någonstans.
Hoppas därför på kloka tips från er kunniga kring vad detta kan vara.

Såhär ligger det till:
När jag börjar gasa så uppkommer ett visslande ljud (typ som när man snurrar en wire snabbt i luften eller om man försöker vissla via mynningen på en glasflaska)
Detta ljud uppkommer inte vid stillastående eller om jag gasar vid stillastående. Utan det låter bara när jag kör iväg så att säga.
Ljudet uppkommer direkt från start. Jag kan få ljudet att sluta genom att släppa gasen, men so fort jag gasar igen kommer ljudet. Ljudet verkar också hålla i sig genom växlingarna, dvs jag gasar lätt och bilen accelererar samt växlar upp. Under hela den tiden låter ljudet och det försvinner inte förrän jag släpper på gasen. Det verkar dessutom bara låta upp till ca 80-90 km/h. Sen hör jag inget. Det kan visserligen vara så att ljudet försvinner pga av högre ljud i kupén, men det verkar som sagt att som det slutar vi dessa hastigheter.

Min tanke är att det kanske är en remskiva/löprulle där ett lager inte mår så bra. Såg nämligen att remskivan/löprullen, dvs den som inte anknyter till AC eller generator eller annan funktion, att den vobblade lite. Kan det vara den som gör detta oljud?

Jag kan väl oxå tillägga att bilen är V70 R sen 2011 med automat och bensin på 180 hK,

Hoppas någon kan hjälpa mig att lokalisera vad problemet är.

Tack på förhand!
av Droopy
Expansionsventil till Acn var det i mitt fall, sedan byttes hela kompressorn, idag är ljudet tillbaka. Vissa bytte någon luftintagsslang ( tror jag det var ) sedan blev det tyst.

Ett ulande ljud som kom runt 2000rpm var det för min del, hoppas du blev klokare.
av Fjucci
Tack Droopy för snabbt svar. Ok, får kolla närmare på detta och se vad det innebär.
Försökte även ladda upp ett filmklipp här för att visa hur det låter men det verkar inte inte funka. Jag är lite ny på forumet, men om jag väljer "ändra" på mitt inlägg och längre ner på sidan försöker bifoga en film, ska det inte funka då och dyka upp i min tråd? Det som händer är att sidan laddar bara och sedan blir det vitt på sidan. Verkar göra något knas.
av Fjucci
Tack kimmen, men turbon tror jag inte på. Inte det ljudet vad jag förstår.

Droopy, jag tror att du är nått på spåren :) Finns det något sätt att kolla om det är i AC systemet problemet ligger? Tex om det är expansionsventilen eller kompressorn som inte vill vara med längre.
Tydligen kan också remskivan till AC göra oljud, liknande det jag har om jag förstår det rätt.
av Yaniz
En vobblande löprulle skulle ge mig obeskrivlig svår ångest. Det kan sluta mycket illa!
av Fjucci
Ok, jag testade idag med att slå av AC och ljudet är detsamma. Så då verkar det inte vara något med AC ändå.
Kan en vobblande löprulle ge ifrån sig sådant ljud? En av löprullarna som sitter nedanför generatorn om jag minns rätt, vobblar lite. Jag ruckade på den också och det finns ett visst spel/glapp i den rullen. Nu vet jag inte hur mycket spel som är OK, men den rör sig lite. Dessutom ser det ut som att drivremmen rör sig lite i sidled marginellt.
Kan det vara kombinationen löprullar/remskivor är slitna och att drivremmen "vandrar" marginellt som skapar ljudet?

Är det någon som vet hur man laddar upp videoklipp här så kan jag bifoga hur det låter? :)

För övrigt, tack för ert engagemang och svar hittills!

6000 mån känns bra månadspris f&o[…]

Jag fick information om att intervall oljebytet p&[…]

Styrservo V70 2010

Det finns en tryckgivare på servon som g&ari[…]

Hur långt kommer man med en hybrid som har […]