Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sukido
Köp en med sugkoppar som du kan ha på insidan bakrutan. Har en sådan på V70:n. Köpte min på Bilia i Göteborg, men finns på många andra ställen också.
Hakar på här, har en S80, bakrutan lutar rätt mycket på den så sätter man den där syns den knappt utifrån.
Bakluckan är inte av plåt så magnet fäster inte, ytorna där man kan sätta sugproppar är inte helt plana så de fäster inte heller.
Behöver dessutom kunna få dit och bort skylten rätt ofta så tejpande är ingen bra idé heller på sikt.
Bästa platsen är nummerplåten men jag tror inte det är någon bra idé det heller.
Helst skulle jag fästa den på baksidan av bakluckan, i överkant, där syns den bäst.
Alla konstruktiva idéer är välkomna.
av andersuw
Äntligen en volvo igen! skrev:Hakar på här, har en S80, bakrutan lutar rätt mycket på den så sätter man den där syns den knappt utifrån.
Bakluckan är inte av plåt så magnet fäster inte, ytorna där man kan sätta sugproppar är inte helt plana så de fäster inte heller.
Behöver dessutom kunna få dit och bort skylten rätt ofta så tejpande är ingen bra idé heller på sikt.
Bästa platsen är nummerplåten men jag tror inte det är någon bra idé det heller.
Helst skulle jag fästa den på baksidan av bakluckan, i överkant, där syns den bäst.
Alla konstruktiva idéer är välkomna.
Kardborreband med självhäftande tejp på andra sidan:

http://www.biltema.se/sv/Hem/Stad-och-t ... 000034649/

Du får förstås stå ut med att banden sitter kvar där bak när du kör utan skylt så länge övningskörningsperioden pågår. Sedan kan du förstås avlägsna dem.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av Schmoyoho
Jag övningskörde en hel del i en V70 från 2001 och jag antar bakluckan är likadan på en XC70. Jag brukade sätta min magnetskylt i bakrutans nedre högra hörn. Lägg den mot glaset, för den ner tills klädseln tar emot den och för den sen mot yttre kortsidan. Stod finfint och krävde inte att man skulle fästa någonting.

Nackdelen är förstås att skylten måste sättas dit med luckan i 45° och att den kommer ramla ner om du öppnar luckan. Men det är ju en vanesak. Den rörde sig aldrig under körning under mina cirka 1,75 års övningskörning med bilen. Bra trade-off för att slippa ha parkeringsbiljetthållare i bakrutan i två år.
andersuw skrev: Kardborreband med självhäftande tejp på andra sidan:

Du får förstås stå ut med att banden sitter kvar där bak när du kör utan skylt så länge övningskörningsperioden pågår. Sedan kan du förstås avlägsna dem.
Hej
Helst inte, lacken är i toppskick så jag har ingen större lust att börja tejpa på den, kan bli svårt att få bort.
hittade på Mekonomen en hållare för skylt som man fäster i registreringsskyltshållaren. Två angavs som kompatibla.
Någon som har erfarenhet av den? hänger alltså skylten i nummerplåtsramen.

MVH

Magnus
av andersuw
Äntligen en volvo igen! skrev:

Hej
Helst inte, lacken är i toppskick så jag har ingen större lust att börja tejpa på den, kan bli svårt att få bort.
hittade på Mekonomen en hållare för skylt som man fäster i registreringsskyltshållaren. Två angavs som kompatibla.
Har ju väldigt svårt att tro att lacken skulle ta skada av dubbelhäftande tejp. Flera "ordinarie" detaljer (lister, emblem) sitter ju fast på det viset och jag har aldrig hört talas om att lacken "följer med" vid försök att ta bort dem. Kanske kan man också hitta någon icke-lackad del att sätta banden på där bak. Har ingen erfarenhet av de hållare Mekonomen säljer men det är ju mycket möjligt att det är en bra lösning.
Användarvisningsbild
av svergie2
Äntligen en volvo igen! skrev:

Hej

MVH

Magnus
Är så körskolorna här har fäst sina skyltar, så det nog bra Bild
av Schmoyoho
svergie2 skrev:Är så körskolorna här har fäst sina skyltar, så det nog bra Bild
Är du säker? Körskolorna här har specialhållare till sina regskyltar som har en plåtbit som sticker ut nedanför där magnetskylten fäster men det syns inte förrän man ser någon bil ute och köra /utan/ övningskörningsskylt, vilket förstås inte är allt för ofta.

Hej, Det har börjat 'surra' från omr&[…]

Carplay Trådlös adapter

Top 5 bästa trådlösa adaptrar 2026[…]

XC60 MY27

T6 hade tidigare 253 hk bensinmotor + 153 hk e[…]

Hej, Jag har problem med PowerPulse-systemet och […]