Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Jag håller på att göra lite kontroller på bilen inför fjällresan och la märke till att bilen dragit lite olja. Efter förra servicen va den på Max (inklusive den röda klossen). Kollade idag och då va den hälften. Bilen har rullat cirka 500 mil efter servicen.

Är det normalt?

Bild
av Termik
Är bilen kall? Stått minst 5 min på plan mark sedan den gick senast? Bara för att utesluta att oljan hunnit rinna ner i tråget igen, alt att bilen inte står i en lutning som gör att givaren luras
Användarvisningsbild
av Doffen
MIn bil varslet nå at jeg måtte fylle på 1 liter med olje, det etter 1000 mil siden service. Min bil har snart rullet 5000 mil.
At en motor bruker olje er ikke unormalt.
Min brors XC70 2008 D5 bruker også litt olje, og det har den gjort siden han kjøpte den på med 5000 mil.
av andersuw
Troligen (Volvo lämnar inget definitivt besked) är det ca en liter mellan min- och maxläget. I så fall har motorn dragit ca en halv liter olja på 500 mil vilket är en helt normal förbrukning. Bättre än så blir det sällan enligt min erfarenhet.
av Alexas
Nu har bilen stått i garaget ett tag och det är fortfarande samma sak. I min värld ska en motor inte förbruka någon olja alls. Åtminstone va det så på min Saab. Min BMW 320i förbrukade en liter på runt 700 km. Alltså nästan vid varje tankning. Jag är inte bekväm med att motorn förbrukar olja men det är kanske bara till att acceptera då.

För att rätta vad jag skrev tidigare så är 700 mil sedan senaste servicen gjordes i september.

Bild
Användarvisningsbild
av Perra83
Upp till en liter olja på 1000 mil bör man vara beredd på.
Kör man mycket kortare sträckor och sedan långkörning på det är det inte ovanligt att bilen varnar och vill ha lite olja.

Har bilen manuell växellåda?
av Alexas
Jag har kört till övervägande del stadskörning med bilen sedan senaste servicen då jag varit pappaledig. Efter februari kommer det bli långpendling till jobbet igen så får jämföra vad som händer då.

Perra83: Ja bilen har manuell låda.

Känner mig som sagt inte bekväm med förbrukningen. Visserligen är det bara 0,5 liter på 700 mil men ändå. Det betyder alltså 2 liter mellan service om man kör 3000 mil/år. Låter mycket tycker jag.
av perhall
Min Audi drar också olja och efter 800 mil fyllde jag på knappt en liter. Jag hade såklart hellre sett att den inte dragit något alls. Och många motorer gör ju inte det. Å andra sidan: tillverkartoleransen är en liter per 100-150 mil och dit har vi långt. Det finns väl inget belägg för att motorer som drar lite (dvs max 1 liter/500-1000 mil) olja skulle innebära andra problem eller hålla sämre. Om man ändå inte kan göra något tror jag det är bättre att chilla och gilla läget... det är ju ändå långt under toleransen....
PH
av andersuw
Alexas skrev:Känner mig som sagt inte bekväm med förbrukningen. Visserligen är det bara 0,5 liter på 700 mil men ändå. Det betyder alltså 2 liter mellan service om man kör 3000 mil/år. Låter mycket tycker jag.
Mycket? :shock: Det är ju knappast någon överraskning att förbränningsmotorer i bilar drar olja. Och 0,5 liter per 700 mil är ovanligt lite snarare än ovanligt mycket. Ingen av de bilar jag någonsin ägt och kört har nått lika lågt även om några kommit i närheten (säg en liter per 1000 mil). Så av vilken orsak känner du dig inte "bekväm" med förbrukningen?

Visst, det vore förstås bättre om bilmotorer inte drog någon olja alls och ännu bättre om de inte hade något behov av oljebyte heller. Men om man inte är "bekväm" med viss oljeförbrukning och visst behov av oljebyte är det nog dags att byta till en Tesla. ;-)

Testade att ladda när bilen hade stått […]

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]