Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jonas_latt skrev:
frasse4 skrev:Hur startar den varm? Är det kass topplockspackning mot kylkanal kan det trycka in vatten i någon cylinder när motorn stängs av. Detta visar sig genom att motorn inte startar på alla cylindrar varm.
När du säger det så går den inte på alla cylindrar till och från dock gäller detta när den e kall också.
Det finns dubbla tändspolar på den och ena bytes i sommar när dem gick ojämnt. Så antar/antog att andra gav upp nu.

Finns det någon chans att kylartätning kan hjälpa?

Förstår dock inte varför det inte blir varmt i bilen. Hur kan det ha med att motorn tar in vatten i så fall.
Tätning funkar inte.
Värmen beror på att den trycker in avgaser i kylsystemet vilket gör att vattnet inte cirkulerar riktigt.

Du behöver byta topplockspackning och ev planslipa toppen.
Finns inga genvägar.
Angående toplockspackningen, om den läcker syns detta alltid på kompprov, kan väl läcka på sånt sätt att det inte syns.
Om den tätar närmast sylindrarna men om det ändå kommer luft till kylvattnen?
av rid54
En otät topplockspackning leder ju till att utrymmen med högt tryck (förbränningsrummen) läcker ut gas dit där det inte är lika högt tryck. Dvs ut i fria luften eller mot någon kanal i block eller topp (kyl- eller smörjkanal). En liten läcka ut i fria luften märks knappt annat än vid ett kompressionsprov, men det är inte så vanligt. Läcker det in i kylkanal blir det gaser och övertryck i kylsystemet, i dramatiska fall blir det läckage i kylare eller slangar eller värmepaket. Sådana läckor kan identifieras genom att det blir tryck i kylsystemet direkt efter start, dvs innan motorn är varm och ibland ser man kondens på tändstift, man får startproblem, vitrök etc. Läckor bara mellan olje- och kylkanaler är nog inte så vanligt och det leder till att det blir olja i vattnet och tvärtom.
Jonas_latt skrev:
frasse4 skrev:Hur startar den varm? Är det kass topplockspackning mot kylkanal kan det trycka in vatten i någon cylinder när motorn stängs av. Detta visar sig genom att motorn inte startar på alla cylindrar varm.
När du säger det så går den inte på alla cylindrar till och från dock gäller detta när den e kall också.
Det finns dubbla tändspolar på den och ena bytes i sommar när dem gick ojämnt.h
Är ganska säker på att felet är det som beskrivs här ovan när motorn stänga av så trycks det in lite vatten i den cylindern som det är otätt på och vid start så tänder den inte där direkt, motorn kan till och med gå lite tyngre vid start pga att vatten är svårare än bensin att komprimera.
Du blir tvungen att riva toppen tyvärr och kommer antagligen att se direkt var det läckt, men kolla stiften och ta ett kompprov så visar det sej nog där.
Tändspolarna kan vänta dom gör ju inte att bilen drar vatten :-)-)
rid54 skrev:En otät topplockspackning leder ju till att utrymmen med högt tryck (förbränningsrummen) läcker ut gas dit där det inte är lika högt tryck. Dvs ut i fria luften eller mot någon kanal i block eller topp (kyl- eller smörjkanal). En liten läcka ut i fria luften märks knappt annat än vid ett kompressionsprov, men det är inte så vanligt. Läcker det in i kylkanal blir det gaser och övertryck i kylsystemet, i dramatiska fall blir det läckage i kylare eller slangar eller värmepaket. Sådana läckor kan identifieras genom att det blir tryck i kylsystemet direkt efter start, dvs innan motorn är varm och ibland ser man kondens på tändstift, man får startproblem, vitrök etc. Läckor bara mellan olje- och kylkanaler är nog inte så vanligt och det leder till att det blir olja i vattnet och tvärtom.
Min termostat började leva sitt eget liv och Jag köpte en ny på Biltema, efter bytet fans det massor av luft i kyl systemet Vi kämde och fick en hel del bort men problemet fortsatte. Det var -30 och en termostat som inte funkade, efter en vecka och i -20 får jag ganska bra värme, dock går värmemätaren ner om bilen står på tomgång.

Fick råd att det är topplockspackningen trots att kompprovet visade på 15 kg på alla sylindrar, hänvisades att trots kompprovet kommer det luft från en trasig topp packning.

Har skaffat en orginal termostat som jag ska byta imorgon, tror själv att det är termostaten som felar.

Värmen funkar, inga luftbublor längre.
Måste få det att funka, har tid på en turboverkastad för renovering av turbon.
av rid54
Jag tror det är viktigt att tänka efter vad som kan läcka vart. Ett system med högt tryck kan läcka till ett med lägre tryck. Olja kan läcka till kylsystem (c:a 3 bar jämfört med max 1 bar övertryck) när motorn är igång. Men kylsystemet kan läcka till oljesystemet när motorn stoppats (inget oljetryck, 1 bar övertryck i kylsystemet). Cylindertrycket (typ 30 - 60 bar övertryck) kan läcka vartsomhelst, om det finns en läcka. Men vanlig luft kan inte läcka in i kylsystemet i normala fall. Visserligen kan det bli undertryck i kylsystemet när det svalnar, men finns det en läckageväg för att suga in luft, så lär den läckagevägen funka även för att läcka ut kylvätska när motorn blir varm, dvs det bör synas var det läcker i så fall.

Trasig topp-packning är nog knappast den vanligaste problematiken om man har värmeproblem, det måste i så fall fastställas ordentligt innan man bara river toppen. Luft i systemet pga läckande slangar etc är nog i så fall vanligare. Jag skulle i alla fall prova ett antal andra saker innan jag började lyfta toppen på en motor pga dålig värme i bilen.
Fick faktiskt ordning på bilen och felet visade sig vara Biltemas termostat som inte funkade som den ska.
Nu skaffade jag en av opels egna, värmen ligger nu på strax under 90 grader -4 ute.
Det blev som Volvo värme. :D

Beställde tid för Turborenovering nu när värmen funkar, är en bra bit att köra.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS