Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mr-bear
Hej

Jag har en V70 1999 (uttagen mars 1999) med följande problem att ibland funkar fjärrkontrollen till lås och larm och ibland inte. Jag har bytt batterier i kontrollerna. Jag har bra batteri i bilen. Jag har bytt boxen som sitter ovanpå instrumenthuset (från skroten) men fortfarande samma problem. Det intressanta är att om jag plockar ut kretskortet från fjärkontrolldosan så kan jag låsa och låsa upp från flera meters avstånd flera flera flera gånger men när kretskortet ligger i plastfodralet funkar den lite sisådär. Rengör jag skyddsgummit i fjärkontrollen så funkar den bra i en vecka. Jag har två fjärrkontroller och båda funkar lika bra / dåligt. Just nu är det så att jag måste låsa bilen med nyckel och lyckas ibland låsa upp med fjärr.

Om det spelar någon roll så har jag också bytt ut ringen runt tändningslåset.

Någon som har någon idé?

Jag har "trimmat" andra fjärrkontroller genom att bygga en extra entenn på kretskortet men på dessa hittar jag ingen antenn som verkar gå att använda på samma sätt? (någon som vet?)

Tacksam för svar.. Detta gör mig skogstokig
Risken är att den boxen ovanför instrumenthuset är lika dålig som den du hade tidigare dom brukar ju lägga av men oftast får man stå precis vid bilen och rikta fjärrdosan mot instrumentpanelen.
Hej.

Jo den tanken har slagit mig med... Men det det tycker är konstigt är att det funkar ibland och ibland inte. Precis när jag hade installerat den funkade den klockrent i ett dygn. Någon som kollat och vet vad det är som brukar paja?
Hej.

Vore det mottagaren, så skul,e det sannolikt vara konsekvent.

Ditt problem kan sitta i dosorna.

Kontrollera noga, så batteriet har kontakt, och är av exakt rätt typ.
Det finns dom som "passar".

Kolla också om slälva batterihållaren är så spräckt.
Lim funkar.

Testa om bakluckeöppningen funkar bättre, när den inte vill låsa upp/igen.
Då trycker man på "rätt ställe" på dosan, för att få bra batterikontakt.
I så fall kan allt inne i bilen uteslutas.

Micke.
Hej
Ja nog tycker jag att bakluckeöppnaren funkar alltid men samtidigt tycker jag att det är konstigt att båda strular..hm..

Jag har kollat batterierna och de är av rätt modell, jag har haft batterihållaren ute och tittat och jag har rengjort allt med kontaktspray. Funderat lite på om jag skulle byta ut microkontakterna.

Jag pillade förresten sönder den lådan som sitter på instrumentpanelen i går kväll. Någon som gjort det. Funderade på om där fanns en sådanhär liten krets som höll frekvensen och om den gick att byta ut? Dessutom hittade jag antennen inne i denna och funderade på om man kunde mecka lite med denna för att förlänga räckvidden? Någon som testat?
Tycker att det är konstigt att bägge fjärkontrollerna är dåliga oftast använder man bara en och den andra får ligga som reserv så den som ligger som reserv borde fungera mycket bättre.

Har hört att det ska gå att löda på en vanlig strömkabel på antennen som man sen kan lägga som en slinga längs instrumentpanelen räckviden blir avsevärt bättre. Vet inte om det funkar dock :roll:
Jo.. det är lite min tanke nu när jag pillat sönder mottagaren
Jo luriga är dom allt.. Jag har iallafall bestämt mig för att sätta löddkolven i sändaren ikväll när jag kommer hem och lödda om allt.. för det lustiga är att tar jag och knackar mottagaren mot railsen eller förardörren så fungerar den (ibland)
Hej.

Stopp stopp!

Om bakluckeöppnaren alltid, (eller betydligt oftare) fungerar, så är det ju inte mottagaren i bilen.
Den tar emot alla kommandon.

Även att dom funkar bättre utanför skalet talar för samma sak.

Då har du troligare glappkontakt i dosorna.
Jag hade det själv (i båda dosorna) när bilen köptes, och jag har läst om flera som haft det.
Det var även fel i mottagaren, men då var räckvidden konsekvent löjligt dålig. (Mot vindrutan typ)

Efter att mottagaren bytts var räckvidden ok, men låsa/låsa upp funkade bara ibland.
Men dosorna funkade mycket bättre med bakluckeknappen, troligen, därför att man då pressar kontakterna mot batteriet bättre.

Personligen löste jag det med att bocka till den minsta kontakten i dosorna (den som ska ligga mot batteriets sida) så den fick bättre kontakt, och limmade sen den spräckta batterihållaren.

Nya skal a' 80spänn gjorde inte saken värre heller.

Nu funkar dom bra och ser nya ut.

Tänk på att tidigare ägare troligen bytt till andra dosan när den första började spöka, och nu, några år senare, så spökar den andra, och därmed bägge.

Micke.
nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?

En ganska vanlig 245:as liv

Kul sommarresa! Jag antar bilen drog till sig en […]