- sön 17 jan 2016, 17:01
Jag skippar snökedjor. Har med mig en liten skyffel och grus i en 2L-flaska.
Moderator: Moderatorer
Kriegarn skrev:Jag har dessutom alltid även med spade och en extra dunk diesel (mest för att kunna hjälpa nån annan).Bränsle och spolarvätska finns enigt mig ingen anledning att frakta med då det enbart är en risk, om än rätt liten och det finns med jämna mellanrum att köpa så kan man bjuda den drabbade på en åktur till macken men men allt ä ju tillåtet men hade inte tagit med det för att en annan kanske behöver det. Kan inte ens minnas att någon frågat mig om bränsle eller att få lift till macken, däremot kommer startkablarna till användning då och då för andras skull.
Alexas skrev: Jag har varit i lindvallen 1 gång tidigare för några år sedan och fastnade med en stackars golf när jag skulle backa ut från stugan.Antar att det är till Lindvallen du ska? Kan meddela att det idag var väl snöröjt och har varit så hela veckan. Har dock varit väldigt kallt (iaf i Hundfjället) så att ladda upp batteriet ordentligt är att bra tips. Många stugor har uttag till motorvärmaren, har du detta på bilen så kör detta istället för dieselvärmaren så det är det lugnt.
snoddasD5 skrev:Bor själv i fjällen har inte nå av det nå säger man ska ha i bilen. Låter som ni ska göra en sjukt stor och farlig resa och väldigt långt när rädd att inte bränslet räcker?????Jepp, det mesta finns ju faktiskt att köpa längs med vägen.
snoddasD5 skrev:Bor själv i fjällen har inte nå av det nå säger man ska ha i bilen. Låter som ni ska göra en sjukt stor och farlig resa och väldigt långt när rädd att inte bränslet räcker?????Att man bor på fjället betyder inte att man är klok :)
Kriegarn skrev:Jag har en liten påse med värmeljus, tändare och godis som inte får öppnas i onödan. Den tillkom i bilen efter att jag suttit sju timmar i kö i Sthlm för att det hade kommit typ sex centimeter blötsnö och allt blev kaos... Jag har dessutom alltid även med spade och en extra dunk diesel (mest för att kunna hjälpa nån annan). OBS OBS! Om man inte är riktigt rutinerad ska man INTE försöka avliva trafikskadat vilt med kniv! Men en kniv kan man väl ändå ha med sig såklart.Jag begär inte att folk i allmänhet ska avliva trafikskadat vilt men finns det en kniv att tillgå kan man faktiskt bli upphunnen av någon som kan och då förkortar man lidandet för djuret så jag tycker en kniv bör finnas i bilen.