Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av III
Jag har stängt av backspegelinfällningen vid låsning. Är rädd att dom ska frysa fast och bränna någon motor. Är det någon som har erfarenhet av detta? Fryser dom fast om det är blött och fryser på eller är min åtgärd onödig?
Användarvisningsbild
av fjohan82
III skrev:Jag har stängt av backspegelinfällningen vid låsning. Är rädd att dom ska frysa fast och bränna någon motor. Är det någon som har erfarenhet av detta? Fryser dom fast om det är blött och fryser på eller är min åtgärd onödig?
Min ena spegel (dock på en V50) ville inte riktigt efter en tvätt då det var 10 grader kallt, vilket var självförvållat. En natt i varmgarage så var den med på banan igen, ingen påverkan på spegelmotorn har konstaterats. Har aldrig stängt av denna funktionen, de ska visst tåla en hel del.
Användarvisningsbild
av P210
Kör med mina på också - året runt, bara när det fryser på från plusgrader de kan stå stilla eller stanna halvvägs, hände mig en gång nu när kylan kom efter jul, sedan har de funkat i 20 minusgrader! - och som sagt motorerna tål det - bara att trycka ut dem i fullt läge manuellt och sedan fungerar de som de ska igen.
av toast
Nu när det är kallt passerar min ibland utfällt läge och viker sig framåt. Ibland räcker det att fälla in och ut igen. Men ibland måste jag stoppa den med handen för att den inte ska vika sig framåt. Vet inte riktigt vad som kan kärva för på natten parkerar jag i varmgarage och när det inte fungerar har jag stått på parkeringsdäck så bilen är både snö och isfri.
Användarvisningsbild
av Jefe
Har min bil utomhus med kupévärmare och dom fryser fast ofta när det har snöat.
Så jag slår av mina på vintern och sätter på dom igen på våren när det blivit lite varmare.
Användarvisningsbild
av SoKn
Det har hänt vid ett par tillfällen att någon av speglarna frusit fast och fällde inte ut sig vid upplåsning. Var bra att vinkla ut spegeln manuellt. Inget som tog någon skada av det iaf.
Användarvisningsbild
av Perra83
Stänger alltid av infällningen på vintern. Är så onödigt om något skulle pajja.
Snöa kan det göra på natten och ställa till det även vid infällning.
Torrt och fint som det är nu då kan ja fälla in speglarna om ja parkerar lite tokigt.
Användarvisningsbild
av SvenB
Om man resonerar så, får man en tråkig bil. Att välja bort allt som kan gå sönder som inte är helt nödvändigt för bilens syfte. :wink: Jag har aldrig stängt av mina infällbara speglar.

Det säljs i princip inga fyrhjulsdrivna diese[…]

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]