Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 960sedan
Har en fastrostad luftskruv på ena bromsoket bak på min 940 -98. Har provat att värma med gasol, men utan resultat. Ska ta loss oket och värma lite mer med gassvetsen istället. Om det blir skit med alltihop, får jag väl byta oket. Ett utbytes ok kostar ju från tusenlappen och uppåt. Biltema har nya ok , ej utbytes för 799 kr. Har nån provat Biltemas ok och kan säga om dom funkar ? Har dålig erfarenhet av Biltemas gummidetaljer. Köpte för ett par år sedan en styrled, där gummidamasken var helt rutten efter bara ett år. Frågan är om damaskerna på oket är lika dåliga ?
av 960sedan
Är nog ojämn kvalite på Biltemas grejor. Bilen rullade på slät asfaltväg till och från jobbet, precis som mina andra bilar gjort under sammanlagt trettio år.
Har aldrig tidigare haft en så dålig styrled. Har under åren använt mycket delar från Biltema, särskilt bromsdelar, och det brukar funka bra, även om många säger att Biltemas bromsdelar är dåliga.
av NilsO
En annan aspekt, om man byter bara ett ok, är att kolven måste ha samma diameter som det som sitter på andra sidan. Annars får man ojämn bromsverkan. Är inte säker på att alla ok är tillräckligt lika vad gäller det.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Biltemas bromsok är av märket ATE tror även att om du går till Volvo och köper ett original ok så är det ATE som tillverkar dom oken det har jag iaf hört så kan inte med säkerhet säga det.
Död instrumentering och klima

Hej Har en V70 -07 som nu på semestern gick[…]

Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]