Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Noodles
Samma fenomen här de senaste dagarna (XC70 D5 -13).
Ska man fylla med nån speciell kylarvätska, har för mig de vart nåt med färg? eller blandar jag ihop det?
Ska ev. till Volvo imorgon ändå och fynda en boxlift. :)
Användarvisningsbild
av 800serien
osla skrev:jag har tagit upp detta i den förra tråden om låg kylarvätske nivå som var uppe för kanske 1 månad sen. det är för att då det blir kallt så tar vätskan upp mindre volym i expansionskärlet, eller i hela systemet förstås men det är i kärlet nivån sjunker. men då motorn börjar få upp värmen så slutar det varna eftersom vätskan expanderar av värmen och nivån stiger i kärlet. är mycket vanligt med detta problem i början av vintern då första riktiga kylan kommer
Vad bra, då vet man. :-)-) Tack för svaret!
Användarvisningsbild
av 800serien
Noodles skrev:Samma fenomen här de senaste dagarna (XC70 D5 -13).
Ska man fylla med nån speciell kylarvätska, har för mig de vart nåt med färg? eller blandar jag ihop det?
Ska ev. till Volvo imorgon ändå och fynda en boxlift. :)
Volvo har både koncentrerad och färdigblandad. Blågrön brukar den vara. Kör dit så visar de dig.
av Rådlös
Noodles: Du berör en evig fråga som alltid återkommer. Det har skrivits många inlägg om detta men informationsbehovet är stort. Det finns ingen färgkod för glykoler! Glykol kan ha vilken färg som helst. Det är fabriken som tillsätter färgen enligt eget tyckande. Färgen har ingen som helst inverkan på glykolen. Man kan blanda färgerna. Ren glykol är för övrigt färglös.
Däremot finns det två sorters glykol (till motorfordon): Etylenglykol, som är den övervägande vanligaste och relativt billigaste. Den är också rejält giftig. Sedan finns det Propylenglykol. Den är dyrare, ovanligare och anses mer miljövänlig. Dock ingen hälsodryck. Dessa glykoler kan ha vilken färg som helst. Även samma färg kan förekomma.
Man skall inte blanda dessa båda. Det blir då en brun sörja och rykten säger att det kan uppstå slamproppar som sätter igen kylsystemet. Det går inte heller att med något instrument läsa av den lägsta fryspunkten på kylarvätskan.
När man skall köpa glykol är det texten på förpackningen som gäller, Etylen- eller Propylenglykol. Eftersom Etylenglykol är så dominerande vanlig så är det högst troligt den du skall välja. Och du skall inte bry dig om färgen. Skriv upp vilken sort du har hällt i kylaren samt datum. Glykol skall bytas efter två år. Det är inte glykolen i sig själv som åldras utan korrosionsskyddet (rostskyddet) som finns med i glykolen. Det räcker bara i två år. Så ett byte görs ju lämpligtvis på senhösten före vintern. Och som sagt, skriv upp vilken sort och förvara uppgiften tillsammans med andra bilpapper.
av Noodles
Tackar, blev en tur till Volvo igår och kom därifrån med en flaska färdigblandad (blandades av reservdelskillen, trots att kön växte). :)
Etylen...bil
Propylen.. båtkonservering. ;)
Användarvisningsbild
av apersson850
Polypropylenglykol har jag i mina solpaneler. Mest för att det är mindre giftigt. Inte lika effektivt som Etylenglykol, dock.
av oldtimersmc
Min MY12 D3 tappar kylvättska och kan inte klura ut vart den tar vägen. Ingen vit rök, ingen grädde i oljan, inte ett spår av glykoldropp i snön, inga bubblor i expansionskälet eller olja och ingen glykoldoft i bilen. Får fylla en gång i veckan.

Och på my10 2,4D där verkar termostatet ha packat ihop :D
av Schmoyoho
Jag har fått fylla på en gång i månaden sedan i oktober. Har fått tips om att det kan vara motorvärmarens fel, vilket känns rimligt då problemet efter någon vecka av att köra motorvärmaren. Har inte heller några glykolfläckar så gissningsvis fuktar det sakta bort lite vätska utifrån hur länge jag kör värmaren. Vi får väl se om det upphör till våren när jag slutar köra blockvärmaren.
av Cox
Varför skulle motorvärmare äta glykol ?
Själv så står min bil hela dagarna med motorvärmare inkopplad när jag jobbar, ingen skillnad på nivån på min bil. Försvinner det så läcker det ut någonstans
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Har paff för hela kylaren på våra[…]

Absolut så kan bilen själv bromsa laddn[…]

Elpriset

Såna här verkar ju för bra fö[…]

Transmissionsolja till M66

Ato24.de/en har den bäste "oljehittaren&[…]