Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av polkakung
Hej! V70 -03 skramlar i dörren. Trycker jag på en av nitarna så blir det tyst. Tänkte borra ut den och ersätta med skruv och mutter men jag kan inte komma åt baksidan. FInns det något knep, ska fönstret stå i ett visst läge, eller är det nit som gäller?
nit.jpg
nit.jpg (116.7 KiB) Visad 535 gånger
av andersuw
Varför borra ur niten? Om den nu sitter lite glappt och därför orsakar skrammel, är det inte bättre att försöka få in något emellan som får den att sitta tajtare? En mycket tunn tråd (t.ex. av nylon), lim eller något kittliknande material kanske kan funka. Åtminstone skulle jag överväga/pröva något sådant innan jag tog till borren. Om du borrar utan att ha möjlighet att komma åt där bakom får du kanske problem med återmonteringen (sitter det som niten håller kvar i oförändrad position när niten är borta?). Dessutom lär ju niten trilla ner i botten av dörren och jag gissar att det kan vara förknippat med en hel del möda att få ut den därifrån. Och om den får ligga kvar utgör den ju en risk för förnyat skrammel. Möjligen kan man komma åt att hålla saker och ting på baksidan om man tar bort lite av plastsjoket till vänster i bild. Om du trots allt bestämmer dig för att borra kan du förstås sätta mutter och skruv istället efteråt om du kan komma åt att sätta dit muttern där bakom. Annars är det ny nit som gäller.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Nu e det väl ingen Trabant TS ska laga .
Ny nit tycker jag är enda tänkbara.
Tänk på att det är stålnitar och ingen vanlig alunit så nittång modell starkare krävs.
Sen har jag för mig Volvo sprutar nån goja i dörren så resterna fixeras och inte börjar föra oljud,finns ett inlägg i nån tråd ang det.
av andersuw
Magnus-B skrev:Nu e det väl ingen Trabant TS ska laga .
Nej. Än sen?
Magnus-B skrev:Ny nit tycker jag är enda tänkbara.
Varför det?
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Tycker att en ny nit sitter bättre än att pilla in en bit tråd som nöts bort med tiden och för min del vill jag reparera ordentligt. men det e jag.
av andersuw
Magnus-B skrev:Tycker att en ny nit sitter bättre än att pilla in en bit tråd som nöts bort med tiden och för min del vill jag reparera ordentligt. men det e jag.
Även jag gillar att reparera ordentligt. Men vad som är tillräckligt ordentligt varierar med omständigheterna och det kostar ju i det här fallet inte mycket att prova den enklare lösningen först. Hjälper inte den får man sedan gå vidare. Tror för övrigt inte tunn nylontråd nöts bort med tiden, troligen inte annan tråd av bra kvalitet heller.

Sedan har jag inget emot att borra ur och nita på nytt när det verkligen behövs. Har exempelvis bytt vänster bakdörr på min V70 T5 -02. Det blev ju en och annan urborrning och en och annan ny nit innan allt var överflyttat från den gamla dörren.

7 pers i familjen ungdomar med aktiviteter och sm&[…]

Den stora annons-tråden

På tal om XC70 som ligger högt i pris:[…]

Volvo v70 2016 elfel

Har precis samma fel .När det är minus g[…]

Trasig ABS givare, men var?

Du behöver en bättre läsare.