Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GBXC
Hei, svenske Volvo venner!
Forsøker et spörsmål her, da det er lite aktivitet på det Norske forumet om dagen.
Fikk målt hjulvinkler på min bil, og justert spissing forrige uke. Spissing ble 100% likt på begge sider, men negativ camber på venstre side er for mye.
Dette er visstnok årsak til at bilen drar noe åt siden ved kjøring på rak veg. Hva kan jeg gjöre for å fikse detta? Ser også at det er litt mye negativ camber bak, dog likt på begge sider. Kan ikke dette justeres på noe vis? Tror bilen ville bli mer stabil på vegen om camber var perfekt justert..

Takker så mye om noen har tips til å hjelpe meg med detta!
av loben
Hej
Jag har ingen lösning men samma problem i bakvagnen. Det går inte att justera camber så att den kommer inom intervallet. Har dock inte pratat med Volvoverkstaden om detta men ska snart in på service och då ska jag fråga om det går att fixa.
Följer detta med spänning.....
/LOB
Användarvisningsbild
av gooose
Camber fram inte justerbar
Camber bak gå att justera

Camber utanför värden fram= något är trasigt/skevt/tex slitna bussningar

Om camber inte går att få inom värden bak är det samma sak här slitna bussningar eller något som är skevt eller om bulten kärvar i bussningen Den man justerar på

//Goooose
av GBXC
gooose skrev:Camber fram inte justerbar
Camber bak gå att justera

Camber utanför värden fram= något är trasigt/skevt/tex slitna bussningar

Om camber inte går att få inom värden bak är det samma sak här slitna bussningar eller något som är skevt eller om bulten kärvar i bussningen Den man justerar på

//Goooose
Takk for svar. Tror du for mycket flex i bærearmsbussningar samt bærekule kan gi utslag på 1/2 grad i camber foran? Høgre sidan er innenfor spec nemlig.
av GBXC
gooose skrev:Om subframe( framvagnsramen ) inte är centrerad med tolkar så kan det även bli så den kan sitta förskjuten åt ena hållet

//Gooose
Ja, Volvo verkstedet nevnte dette som en mulig årsak. Men høgre camber er også minus, så dette er vel neppe årsaken da??
Subframe`n ser riktig sentrert ut, slik jeg kan se.

Testade att ladda när bilen hade stått […]

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]