Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev:Halogenlampor drar duktigt med ström (130mA enligt din mätning), så det är ju inte så konstigt då.
Så problemet är alltså att far din har för mycket skit i handsfacket? :P
Ja enkelt uttryckt ja... :roll: :lol:
Nu hoppas jag bara att det var detta som var felet så det inte är nåt annat som kommer och går.
Nu är det då "bara" lampa/knapp till automaten som strular, vinterläget går in av sig själv och lampan blinkar i panelen och den blir väääldigt tråkig att köra! Men den slocknar av sig själv, det går inte att ändra läge utan den håller kvar så länge den har lust! Ibland tar det ett par kilometer , ibland mil innan den slocknar och ibland räcker det att starta om bilen. Också ett jäkligt irriterande fel...

Tack för hjälpen! :)
Perra83 skrev:Har haft problem med +matningens kabelsko på batteriet på en 850 och en V70. Där har det varit varmgång. Ny kabelsko så har det varit löst.
Verkar ju lite märkligt, att den inte kan ladda upp batteriet eller dåligt med ström till systemet är ju sin sak, men att det ska dra ur batteriet verkar lite konstigt!?
Men man ska aldrig säga aldrig, konstiga fel har man ju varit med om förr... ;)
Hilmer skrev:men att det ska dra ur batteriet verkar lite konstigt!?
Mjae, långsökt kanske, men inte omöjligt.
Alla komponenter/datorer i bilen drar mer ström när dom startar(dvs, får ström), vilket kanske blir totalt 2A eller något sådant. Alla komponenter stänger sedan ner sig i sitt viloläge(förutom dom saker som alltid är igång givetvis) efter dom har startat, och strömförbrukningen sjunker markant.
Vi säger då att kabelskon har glappat så pass att strömmen är så ostabil att komponenterna konstant stängs av/sätts på, då tar det inte lång tid innan batteriet är sopslut.

Min arduino t ex drar 100-110mA precis i startögonblicket innan den läst in all kod osv, för att sedan lägga sig på 40-50mA.
Hej.

Här är inget märkligt.

Om handskfackslampan lyser konstant är batteriet tomt redan efter nån dag.
Jag vet inte utantill vad det är för lampa, men i räkneexemplet nedan är det en 5w.

5w ÷ 12volt = 0,46A.
Normalbatteri är ca 60Ah.
60Ah ÷ 0,46A = 130timmar
130tim÷24h/dygn = 5,5 dygn och då är batteriet TOMT.

Startproblem uppstår redan när batteriet är ca 25%.

Åker man en rejäl tur dagligen funkar det, men bara en helg och det kan bli problem.
Särskilt när det är kallt.

Micke.
Jag har fått ett tömt batteri när något av barnen slagit på en läslampa i baksätet på en V70N.

När bilen sedan stod ett par dagar så gick den inte att starta. Lyckligtvis finns Volvo assistans att ringa vid sådana tillfällen. :wink:

Det räcker gott med en svag lampa som lämnas på för att tömma ett batteri på en bil som används sällan.
Hej?

Att montera en huvudbrytare, kan funka väl på äldre förgasarförsett fordon, eller en traktor.

Det är dock en dålig ide på fordon med insprutningsstyrdon, för då är den "nollad" vid varje start.
Då utsätts katalysatorn för onödig påfrestning.
Ett datastyrt fordon går inte korrekt innan alla adaptioner är tillbaka. Den lär sig, kan man säga, och det tar åtskilliga mil.

Man bör inte göra dessa strömlösa i onödan, utan endast vid tex batteribyte, kortslutningsrisk, arbete med Airbag, eller annan känslig elektronisk utrustning.

Micke.
MickeM skrev:Hej?

Att montera en huvudbrytare, kan funka väl på äldre förgasarförsett fordon, eller en traktor.

Det är dock en dålig ide på fordon med insprutningsstyrdon, för då är den "nollad" vid varje start.
Då utsätts katalysatorn för onödig påfrestning.
Ett datastyrt fordon går inte korrekt innan alla adaptioner är tillbaka. Den lär sig, kan man säga, och det tar åtskilliga mil.

Man bör inte göra dessa strömlösa i onödan, utan endast vid tex batteribyte, kortslutningsrisk, arbete med Airbag, eller annan känslig elektronisk utrustning.

Micke.

Detta är jag fullt medveten om, därav att jag stoppat honom från att göra det på denna bilen.
På 740in spelade det liksom ingen roll.
På en grannes C70 (är väl ganska lika 850) så i motorutrymmet så sitter det säkringar och reläer och under dem så satt det några reläer till och en av dem var varm och hade fastnat i tillslaget läge. Han kunde köra kupefläkt,radio utan att ha tändningen tillslagen
Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]

Personligen skulle jag ha bytt låsmekanismen[…]

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]

Så vad är vettigt att köra med f&o[…]