Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en bil som krånglar på ett ganska enerverande och oregelbundet sätt :P

Det är en Volvo V70 -99 2.0 10v (I), motor B5202S.

Grejen är den att den går dåligt på tomgång, den går upp och ner i varvtal.
På senare tid har den även fått för sig att helt sonika dö efter kanske 5 minuters körning. Antingen när du kör, eller när man stannar och låter den gå på tomgång.
Efter den dött och man försöker starta den så vill den helt enkelt inte tända till. Den står och tuggar på startmotorn bara men går inte igång. Den går inte heller att låsa med fjärrkontrollen och rattlåset går inte i. Låter man den vara kanske 1 dag så startar den, går dåligt på tomgång och man kan köra den ungefär lika lång tid. Om man stänger av den själv så fungerar rattlås och centrallås.

Utöver det, så tvättar man bilen med högtryck, alltså utsidan, så vägrar den starta också. Den tuggar runt på samma sätt.

Det jag har fått ut av allmänt surfande och googlande är att det (utöver 300 övriga anledningar) kan antingen vara en trasig LMM som får bilen att gå skit, men även att det kan bero på fördelarlock och rotor.

Jag har en felkodsläsare men får inte nåt fel i ECU överhuvudtaget.

Kan man på något vis kontrollera om det är LMM? Och den LMM som sitter på den här bilen ser inte alls ut som de reservdelar man får fram när man söker, den här ser mer ut som en enstaka sensor man drar ur locket vid luftburken, inte som den utbytbara plastslang-delen.

Hur svårt är det att själv byta rotor och fördelarlock?

Någon med erfarenhet som kan peka åt något håll eller ge tips på ytterligare felsökning?

Att lämna in den på volvoverkstad existerar inte, det förtroendekapitalet är sedan länge förbrukat.

Mvh
Fredrik
På din beskrivning låter det som om du har Fenix styrsystem, där sitter givaren mycket riktigt klämd i slangen.
För att kontrollera LMM brukar man ju koppla loss kontakten, då går den in i ett förprogrammerat läge och går den bättre då så är det fel på LMM.
Tänddelar är aldrig fel att hålla fräscha, det sparar många svordomar. Stift, rotor och fördelarlock slits och det blir till sist driftsstörningar.

Edit: Fördelarlock och rotor är enkelt att byta om man bara ser till att ha demonterat luftburk osv så man kommer till ordentligt.
Bra och hela verktyg är ett måste för delarna kan sitta rätt rejält!
Locket sitter vanligtvis med spår/kryssmejsel och rotorn med insex.

Är det Fenix du har så kan du lätt själv bygga dig en felkodsläsare, det finns beskrivet lite varstans här på forumet.
Hilmer skrev:På din beskrivning låter det som om du har Fenix styrsystem, där sitter givaren mycket riktigt klämd i slangen.
För att kontrollera LMM brukar man ju koppla loss kontakten, då går den in i ett förprogrammerat läge och går den bättre då så är det fel på LMM.
Tänddelar är aldrig fel att hålla fräscha, det sparar många svordomar. Stift, rotor och fördelarlock slits och det blir till sist driftsstörningar.

Edit: Fördelarlock och rotor är enkelt att byta om man bara ser till att ha demonterat luftburk osv så man kommer till ordentligt.
Bra och hela verktyg är ett måste för delarna kan sitta rätt rejält!
Locket sitter vanligtvis med spår/kryssmejsel och rotorn med insex.

Är det Fenix du har så kan du lätt själv bygga dig en felkodsläsare, det finns beskrivet lite varstans här på forumet.
Då kan jag koppla ur LMM-kontakten och prova om den fungerar bättre! :D
Jag har en felkodsläsare redan, men har inte fått någon felkod alls.
Jag ska genast ut och prova koppla ur LMM se om det blir någon skillnad!
Kyoshiro skrev: Då kan jag koppla ur LMM-kontakten och prova om den fungerar bättre! :D
Vad för felkodsläsare har du?
När det gäller Fenix så får man plocka ut felkoderna med blinkkoder.
Hilmer skrev:
Kyoshiro skrev: Då kan jag koppla ur LMM-kontakten och prova om den fungerar bättre! :D
Ahh ok. Jag har en ELM327 så det är ju inget monster direkt...
Kyoshiro skrev:
Hilmer skrev:
Ahh ok. Jag har en ELM327 så det är ju inget monster direkt...
Med en sån så kan du inte läsa Fenix och dess ev felkoder, tyvärr!
När det gäller Fenix så får man plocka ut felkoderna med blinkkoder.[/quote]

Ahh ok. Jag har en ELM327 så det är ju inget monster direkt...[/quote]

Med en sån så kan du inte läsa Fenix och dess ev felkoder, tyvärr![/quote]

Blir och bygga en då.
Har varit ute och försökt återskapa problemet för att se om det blir skillnad när man kopplar ur LMM men såklart så vägrar den ju att dö.
Tomgången är fortfarande svajig dock, pendlar mellan 950-750. När den var kall så upplevde jag den som mer stabil.
Hej.

Stopp stopp!
Med Fenix styrsystem, så har du ingen LMM alls!
Det är insugsluft-temperatur-givaren du rycker i.

På Fenix finns ingen OBD-läsare som fungerar. Varken handhållen, eller i PC. (Utom Volvos egen, som ej finns för privatpersoner)
Det är blinkdiod som gäller, som sagt.

Det absolut vanligaste felet när dom med fördelarlock dör varm, misständer, osv, är just fördelarlocket och rotorn.
Byt dessa innan du bökar med nåt annat. Ganska billigt.

Det är också enkelt.
Ta bort luftburken (med de grova slangarna).
Notera hur de små plastslangarna till vakuumstyrda luftspjället ska sitta.

Sen noterar du mycket noga hur tändkablarna sitter. Märk kablarna gärna.
Mycket viktigt att dom hamnar på samma ställe, annars blir det avgassmällar, när du ska starta.
Skruva sen bort fördelarlocket och rotor, och återmontera.

Vill den fortfarande rycka, så testa att linda två varv isotejp på tändkabelhalsarna. (Delen som går ner till tändstiftet)
Gör det skillnad, så byt även tändkablarna. Alla 6.

Micke.
Senast redigerad av 1 MickeM, redigerad totalt 0 gånger.
MickeM skrev:Hej.

Stopp stopp!
Med Fenix styrsystem, så har du ingen LMM alls!
Det är insugsluft-temperatur-givaren du rycker i.

På Fenix finns ingen OBD-läsare som fungerar. Varken handhållen, eller i PC. (Utom Volvos egen, som ej finns för privatpersoner)
Det är blinkdiod som gäller, som sagt.

Det absolut vanligaste felet när dom med fördelarlock dör varm, misständer, osv, är just fördelarlocket och rotorn.
Byt dessa innan du bökar med nåt annat. Ganska billigt.

Det är också enkelt.
Ta bort luftburken (med de grova slangarna).
Notera hur de små plastslangarna till vakuumstyrda luftspjället ska sitta.

Sen noterar du mycket noga hur tändkablarna sitter. Märk kablarna gärna.
Mycket viktigt att dom hamnar på samma ställe, annars blir det avgassmällar, när du ska starta.
Skruva sen bort fördelarlocket och rotor, och återmontera.

Vill den fortfarande rycka, så testa att linda två varv isotejp på tändkabelhalsarna. (Delen som går ner till tändstiftet)
Gör det skillnad, så byt även tändkablarna. Alla 6.

Micke.
Efter lite research så har jag märkt som du säger att det är tempmätare, samma som till 850 verkar det vara.

Jag gör ett försök och byter fördelarlock och rotor, det är ju relativt billigt och man kanske lär sig nåt på köpet :)

Tack så mycket för hjälpen, återkommer om det blir någon bättring :)

Ja, det är det, men det är oavsett om du[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?