Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wiggothilo
har en Volvo V70 -99 som lampan för låg kylvätskenivå tänts på. har precis fyllt på glykol till strax UNDER maxnivå och startat bilen för att kontrollera lampan. såg att de droppar lite grann under bilen och vad jag kan förstå är de glykol. samma gröna färg som jag fyllt på och det känns lite "oljigt" men luktar inget.

Är detta ett vanligt förekommande problem eller bör jag dubbelkolla så det inte är något stort läckage?
Användarvisningsbild
av Nexus
Ska inte läcka någon. Det är ett slutet system. Är rätt vanligt det läcker i gavlarna på kylaren.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Du bör kolla och se vart det läcker efter systemet är slutet och arbetar med övertryck. Det är inte så att du har spillt när du fyllde på glykolen? Kan ju vara kylaren som läcker men även på massa andra ställen kan det läcka :)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Kanske den glykolen som är i bilen var förmycket utspädd så att den har frusit? Men läckage kan ju komma plötsligt du har väl inte varit in i någon snövall eller något annat? Det är inte mycket dom tål.
av Rådlös
Om du skulle smaka på glykolen som ett test, så kom ihåg att det är giftigt som Satan! Svälj det inte!
En droppe på tungan kanske man klarar, men ta med dig en flaska vatten och skölj munnen ordentligt.
av TobbeViktor
Brukar ju synas vitt "grus" runt stället det läcker på. Ser ut som kristalliserat salt typ.
av Matchmiss
TobbeViktor skrev:Brukar ju synas vitt "grus" runt stället det läcker på. Ser ut som kristalliserat salt typ.
Precis det är ett tecken, min läckte även lite vid under ingången i kylaren pga trött slangklämma, så skulle kolla upp de 2 stora slangarna först och alla dess klämmor.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Slangklämmorna som sitter på är säkert sen bilen var ny och det är många som är angripna av rost. Jag fick såga av minna för skruven gick av så fort man tog i lite.

Ja, det är det, men det är oavsett om du[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?