Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad gäller bakrutan så ska ev snö bort (så det inte faller av på andra i trafiken) men det behövs enligt det här tydligen inte skrapas... Vilket då också betyder att så länge man har sikt bakåt på annat sätt är det okej med igensatt bakruta:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4217644

Så det andra jag läst har nog varit när folk inte skrapat andra rutor också.. Och det där med last är kanske som du säger att det kanske är om några sidorutor eller så skyms. (typ lasta massor i passagerarsätet bredvid föraren)
Skulle det vara bakåt skulle polisen kunna dra in mycket pengar vid varje utfart från vilken camping som helst under sommaren. :)
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Har skummat igenom inläggen här och jag blir lite förvånad.

Behöver man luta sig emot/ta till lagen (och förstå att det blir böter) för att förstå att bakrutan måste vara ren och med fri sikt? Lärde man sig inget alls när körkortet togs?

Jisses...
MartinS skrev:Är det någon som vet om man får ha rattmuff, eller skymmer det sikten? :wink:

Har du en långhårig rattmuff kanske den skymmer hastighetsmätaren så du åker dit för fortkörning :wink:
Kluster skrev:Har skummat igenom inläggen här och jag blir lite förvånad.

Behöver man luta sig emot/ta till lagen (och förstå att det blir böter) för att förstå att bakrutan måste vara ren och med fri sikt? Lärde man sig inget alls när körkortet togs?

Jisses...
På riktigt, måste bakrutan och sidorutorna ha fri sikt?
Perra83 skrev:På riktigt, måste bakrutan och sidorutorna ha fri sikt?
Måste och måste....varför skulle man inte skrapa sidorutorna och bakrutan om det krävs?

Pratar vi fullastad bil är det ofrånkomligt att kunna se genom backspegeln vad som händer. Lite svårt att göra en "tunnel" genom väskor, barnvagn och blöjpaket. Been there...
Kluster skrev:
Perra83 skrev:På riktigt, måste bakrutan och sidorutorna ha fri sikt?
Måste och måste....varför skulle man inte skrapa sidorutorna och bakrutan om det krävs?

Pratar vi fullastad bil är det ofrånkomligt att kunna se genom backspegeln vad som händer. Lite svårt att göra en "tunnel" genom väskor, barnvagn och blöjpaket. Been there...
För mig krävs enbart tre isfria rutor plus sidospeglarna.
Nej jag vill inte kladda på bilen i onödan. Bakrutan tinar ja fri. Värmaren går i de flesta fall så is på rutorna är inget problem.
Ser folk på jobbet som drar med sina skrapor på skitiga bilar.
Alla bilar med lastförskutningsskydd i mm har ju ingen sikt bakåt alls invämdigt förutom i sidospeglarna som MÅSTE finnas. Innerbackspegel behövs inte heller. Så NEJ, bakrutan måste varken vara ren eller ISfri. Men sopa bort snön lär man fortfarande göra.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Huvvajer

Ingen aning men om man letar upp delen i sprä[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hej, Min bil dog för nån vecka sedan n&[…]

Handbroms

Och när jag besiktade nu så ska han p&a[…]