Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hyslopc
Tack för svaren båda två! Ja, ettrig ljud får man väl leva med. Jag bor i bostadsrätt och kommer inte kunna ladda den hemma tills jag eventuellt få parkeringsplats nere i garaget. Under tiden finns det en "Fortum Charge and Drive" tvärs över gatan som levererar 50kW vis CCS EU kabel (är det XC90 kabeln? Konstigt nog hittar jag inte svaret någonstans). Den kostar 2kr/timme. Stämmer det att det tar 2,5 timmar för att ladda motorn från 50kW? Isf kostar det 300 kr för att ladda. Men stämmer det att man kommer bara 40km med elmotorn? Isf kostar det 7,5kr/km, stämmer det?
av Dawi
Fulladdad står det 35 km på mätaren och vid normal körning så verkar det stämma relativt bra. (Jag har "vanligt" eluttag till bilen med 16 ampere säkring). Laddar du fullt tar det ca 3 timmar och du betalar då 6 kronor vilket ger en milkostnad på knappt två kronor.
av hyslopc
Förlåt, jag skrev fel: den kostar 2kr/minut! Står så här på http://www.fortum.com/countries/se/priv ... fault.aspx:

Kostnaden för SMS-laddning är:
Snabbladdning: 2 kr/minut
Semisnabbladdning: 1,5 kr/minut
Normalladdning: 5 kr/timme

Känns konstigt att snabbladdning kostar 24ggr mer än normalladdning, om den är bara 3ggr så fort. Någon som har provat en Fortum snabbladdare med en XC90 T8 och vet hur lång tid det tar?

Kan någon bekräfta att T8:an har en "CCS EU" plugg? Jag hittar inget i användermanualen om det. Där beskriver de bara 230V kabeln, inte själva plugget på bilen.
av hyslopc
Enligt mina kalkyleringa så borde det ta 30 minuter att snabbladda en T8 (om det är ens möjligt): kostnad 60 kr, dvs 17kr/mil. Annars kan man normalladda på 3 timmar, kostnad 15 kr, dvs 43 öre/mil. Eller så kan man tanka bensin, tar 5 minuter, konstad 10 kr/mil.

Om ovanstående stämmer och man bortser från miljöaspekten så är snabbladdning helt ointressant med dagens oljepris. Valet står mellan att normalladda eller att tanka bensin. Eller båda och, förstås.
Användarvisningsbild
av crumpets
De sa ju att snabbladdare ska vara snordyrt för att folk ska fatta att snabbladdning bara är något man gör i en paniksituation mer eller mindre. Ens dagliga bruk av elmotorn ska komma från vanlig slöladdning. Batteriet blir ändå kass annars. Det har till och med husguden Elon himself bekräftat. Batterierna mår inget bra av snabbladdare, kör det bara om du måste.
av xc2015
Idag började "min Volvo" fungera igen - eller jag hoppas verkligen att det fortfarande är fel i världens sämsta leveranssystems app..
Nu står det att min bil är klar v12..Något som är väldigt sent verkar bli ännu mer försenat, kommer den 4 veckor senare är det ju årsmodell 2017..

Volvo är inte premium och det blir tydligare för varje dag som går. Så pinsamt dålig hantering av sina kunder som inte ens skulle accepteras av en skoda köpare. Hoppas någon på volvo också läser i detta forum för om ni vill tänka premium måste ni nog göra det hela vägen. Att sälja bilar för 900000 utan att ta hand om kunden går inte och ni kommer bara göra bort er med denna obefintliga hantering av kunder.
Har också använt Volvos kontaktfunktion under "min volvo" skickade ett meddelande i oktober och bad dem återkomma via mail eller telefon - har inte hört ett ljud..
av xc2015
Undrar om ni andra här fått leverans av era T8:or ännu? Sitter ju själv med flera veckor kvar till leverans

Skriv gärna: 1 när ni beställt och 2 när ni fick bilen.
av XC90freak
Beställde Oktober 2014, leverans början Januari 2016.
Har konstaterat att T8 är inte en bil för temperaturer under -10 grader, då det verkar bugga en del med batteriet.
av insnöad
Beställde också i oktober 2014 och fick bilen i början av februari 2016 (byggd i december 2015).

Min bil har i princip all utrustning, så jag var medveten om att det skulle kunna bli lång väntetid och en del strul. Har dock haft en bra säljare som hållit mig uppdaterad och även ordnade fram en D5:a som hyrbil under det sista halvåret.

Jag kan tillägga att jag är supernöjd i det stora hela. Har inte upplevt några batteriproblem och tycker eldrivningen fungerar bättre än i min förra V60 D6. Det finns dock ett stort undantag från lovorden: laddsladden fastnar så fort temperaturen går under nollan. Grannarna får ett gott skratt varje morgon när jag står ute med hårtorken och försöker få loss fanskapet. Hade inte detta problem på D6:an och det känns inte ok (med Löfvens ord) för en premiumbil.

Men i övrigt är bilen som sagt fantastisk! Trodde inte skillnaden mot en D5:a skulle upplevas så stor.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 12
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]