Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Färgstark
Den lagtexten skulle jag vilja se.... ?:-/[/quote]
Vårdslöshet i trafik[/quote]

Har du råkat ut för det själv?[/quote]
nä, men en polis dom intervjuade sa att det inte var ofta dom tog på det, men det hände. mycke grejer dom kunde packa in i den lagen
Färgstark skrev:
mikebike skrev:Isåfall skulle mörka rutor också falla in i den kategorin.
Det får du ta med lagstifftare o polis. Men jag personligen ser en stor skillnad.
Jag ser ingen som helst skillnad mellan/genom en mörkt filmad respektive en smutsig bakruta.
Jag tror du förväxlar dålig bakåtsikt med skyldigheten att sopa av snö och is från bilen, som kan innebära en trafikfara om/när det lossnar.
Att det skulle finnas krav på ren (hur ren?) bakruta tror jag inte på en sekund.
Att inte ha sikt bakåt.. Alltså rutan helt täckt, oavsett om det är smuts eller snö, har jag också lärt mig kan resultera i böter. Har t.o.m hört att man kan få böter för att man packat så högt i bilen att man inte ser bakåt.. Men är tveksam om det är sant.. Eller om det är nån som fått böter för det nånsin.
Hittade det:
 För mycket last inne i bilen

Bötesbelopp: 1 200 kronor.

Lagtext: ”Fordon lastat på sådant sätt att förarens sikt eller möjligheter till manövrering hindrats”.
http://www.aftonbladet.se/bil/article21450284.ab
joel80 skrev:Hittade det:

Lagtext: ”Fordon lastat på sådant sätt att förarens sikt eller möjligheter till manövrering hindrats”.
Fast där står det inte att det är sikt bakåt som åsyftas utan snarare lär det vara framåt samt åt sidorna.
joel80 skrev:Hittade det:

Det man inte får göra är lasta så man inte ser ut genom framruta och de främre sidorutorna samt att man ska kunna manövrera, dvs gasa bromsa växla komma åt reglage osv. Man får gärna lasta till taket bak i bilen och skulle man vilja får man även måla sina bakrutor bara man lämnar sidorutorna fram och vindrutan i originalskick. Tänk skåpbil. Lastvikterna och överlast oräknat såklart.
När det gäller snö och is är det samma där. Snön får inte skymma belysning, nummerskyltar osv, man är skyldig att skarpa rent framruta, sidorutorna fram, backspeglar samt se till att borsta bort snö och is så det inte släpper från bilen när man kör. Den ansvarstagande skrapar såklart alla sina rutor då det kan vara bra att se även bakåt och snett bakåt vid filbyte.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Hela tiden eller bara när du gasar?

Smart energifördelning hybrid

Ok fattar då får man leva med att fu[…]

CEM går ej att byta ut rakt av, måste […]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i b[…]