NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Homemadelion98
Hej bli snart arton och har börjat kollat runt efter bilar. Jag gillar designen på s40n men jag vill också har en pålitlig bil. Hur är det med modellerna som kom ut 2004-2007? Vilken motor alternativ rekommendera ni. Har tänkt köpa en 2.4l motor med 140hk. Drar den mycket bränsle? Är det något bil som en 18 åring som får 2000kr i månaden kan ha rådd med? Jag kommer att köra runt 700mil varje år.
av Mikeys
Är de tidiga årsmodellerna pålitliga? Nja, det är väl som med de flesta 10-15 år gamla bilar. Vissa exemplar bara går och går, medan andra känns som de går sönder vid varje korsning. En 2.4i kan man väl köra på 0.75 om man är väldigt snål, men i verkligheten bör man väl räkna med åtminstone 0.9 per mil. Det blir ju alltid lite kallstarter, kortkörningar och ibland vill man väl gasa lite mer också. Det är i alla fall där jag har legat när jag kört en.

Kommer du ha råd med den? Det är väl bara att räkna lite snabbt:

Årskostnad:
Bensin - 0.9 per mil x 700 mil x 14.5 kr per liter = 9135:- (Soppapriset kommer att gå upp, så lika bra att gardera sig)
Skatt - 2400:-
Försäkring - Beror helt på. Skriver du bilen på föräldrarna kan du kanske komma ner till 5000:- per år beroende på var ni bor
Besiktning - 400:-
Service och reservdelar - Väldigt svårräknat. Saker kommer att behöva bytas på en så gammal bil. Bussningar, däck, hjullager, olja mm. Gör ni en del själva? Räkna med kanske 4000:- per år
Underhåll - Bilen måste ju tvättas, kanske vaxas, kanske piffas till lite. Räkna med 2000:- per år

Då är vi uppe i 23000:- på ett år utan att ha tagit hänsyn till bilens värdeminskning. Slår man ut det per månad blir det 1920:- per månad. Så kommer du ha råd med bilen med en månadsinkomst på 2000 kronor? Mja, om du är beredd att lägga varenda krona du får på bilen, så kan det gå runt. Hade jag gjort det i din situation? Nej, inte med den månadsinkomsten. Det finns andra bilar som är billigare att äga.

Sen kanske det bara gällde mig, men när jag köpte min första bil för bara 2 år sedan räknade jag så fint på hur jag skulle köra och kom fram till att jag skulle köra 1500 mil per år. Men sen blev man ju alltid sugen på att ta bilen på nån extrasväng, åka iväg till nåra evenemang en bit bort osv, och 12 månader senare hade jag kört 2300 mil. Det blir lätt mer än man kan tro med förstabilen :D
av Homemadelion98
Mikeys skrev:Är de tidiga årsmodellerna pålitliga? Nja, det är väl som med de flesta 10-15 år gamla bilar. Vissa exemplar bara går och går, medan andra känns som de går sönder vid varje korsning. En 2.4i kan man väl köra på 0.75 om man är väldigt snål, men i verkligheten bör man väl räkna med åtminstone 0.9 per mil. Det blir ju alltid lite kallstarter, kortkörningar och ibland vill man väl gasa lite mer också. Det är i alla fall där jag har legat när jag kört en.

Kommer du ha råd med den? Det är väl bara att räkna lite snabbt:

Årskostnad:
Bensin - 0.9 per mil x 700 mil x 14.5 kr per liter = 9135:- (Soppapriset kommer att gå upp, så lika bra att gardera sig)
Skatt - 2400:-
Försäkring - Beror helt på. Skriver du bilen på föräldrarna kan du kanske komma ner till 5000:- per år beroende på var ni bor
Besiktning - 400:-
Service och reservdelar - Väldigt svårräknat. Saker kommer att behöva bytas på en så gammal bil. Bussningar, däck, hjullager, olja mm. Gör ni en del själva? Räkna med kanske 4000:- per år
Underhåll - Bilen måste ju tvättas, kanske vaxas, kanske piffas till lite. Räkna med 2000:- per år

Då är vi uppe i 23000:- på ett år utan att ha tagit hänsyn till bilens värdeminskning. Slår man ut det per månad blir det 1920:- per månad. Så kommer du ha råd med bilen med en månadsinkomst på 2000 kronor? Mja, om du är beredd att lägga varenda krona du får på bilen, så kan det gå runt. Hade jag gjort det i din situation? Nej, inte med den månadsinkomsten. Det finns andra bilar som är billigare att äga.

Sen kanske det bara gällde mig, men när jag köpte min första bil för bara 2 år sedan räknade jag så fint på hur jag skulle köra och kom fram till att jag skulle köra 1500 mil per år. Men sen blev man ju alltid sugen på att ta bilen på nån extrasväng, åka iväg till nåra evenemang en bit bort osv, och 12 månader senare hade jag kört 2300 mil. Det blir lätt mer än man kan tro med förstabilen :D
Okej tack för ditt svar. Men vilka andra bilar skulle du då rekommendera som första bil?

Ja, dagens elsystem är svåra att fö[…]

Âr det någon som nått fram i mot[…]

Elpriset

Har för en gångs skull varit en del lit[…]