Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erraw90
Tja, har precis köpt en s70 2,5 -99 som stått i ca 6 mån. Slängde i ett batteri för att provstarta den och den startade direkt och gick okej på tomgång men hackade/ gick inte på alla när man gasade, lät den stå och gå ca 10 min och då dog den och efter det har den inte startat. Pumpen går när man vrider på tändningen, har gnista, och bränsle då stiften blir blöta.

Det man kan reagera på är att det är precis som den tänder vid feltidpunkt, för när man kör på starten så med ca 5-10 sek mellanrum blir det ett mottryck så den slutar snurra och man får börja om. Och kopplar man ur tändspolen går den bara runt som den skall.

Har haft i olja i cylindrarna även om ja inte tror att det är kompen som är problemet. Batteriet är fräscht och har även kört med startkablar och extrabatteri.

Jag gissar på kamaxelgivare eller vevaxelgivare men 1500kr är lite för dyrt för att chansa tycker ja.

Någon som vart med om liknande eller har någon ide är jag hemskt tacksam!

HA det bra /Erik
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Är kamaxelgivaren kass så brukar dom starta men man får nöta på starten ett tag. Kan ju vara vevaxelgivaren som har gett upp och skickar felaktiga signaler därav feltändningen vet inte om det är någon trolig orsak ?:-/ . Men det kan också vara så allvarligt som att kamremmen har kuggat över. Du kan ju prova med att dra ur Luftmassemätaren och se ifall den startar då.

Det skulle underlätta mycket om du har möjligt att få kolla ifall det finns några felkoder lagrade vilket det borde göra.
av erraw90
Jo, får se om ja kanske kan låna en vevaxelgiva och prova. Har provat utan Luftmassemätare och har inga felkoder.

En sak som ja däremot ja glömde skriva var att ja provade mata på staten en bra stund utan att spridarna var ikopplade (blir inget motande då heller) och sedan när ja kopplade på spridarne så började den tända till någon gång till att övergå till att börja mota igen.
av rid54
Om det finns en mekanisk fördelare (du nämner bara en tändspole, så det verkar ju inte orimligt att det finns) så kan det vara överslag i den mellan olika uttag till resp cylindrar, så att tändning sker i mer än en cylinder. En tänder då alldeles för tidigt och "motar" som du säger. Koppla ur en cylinder i taget och testa. Om problemet minskar är det nog bäst att byta fördelarlock.
av TobbeViktor
Om den har stått i 6 månader, så hade jag nog kostat på den ett byte av alla tänddelar.
Fördelarlock, rotor, tändkablar och tändstift. Särskilt tändkablarna känns ju som om de borde vara lite krispiga efter 6 månader. Mycket som kan oxidera också om inte annat.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Min V70 jag köpte billigt just för att den inte startade gjorde precis så, ibland startade den och ibland inte och då kunde den hugga emot!
Det visade sig vara fördelarlock och rotor som var boven, de var så slitna att det blev överslag.
Nytt lock och rotor sen gick den som en klocka igen.
av erraw90
Okej, tack för alla svar! Har redan beställt kamaxel- och vevaxelgivare så får testa det först, sen får det bli nya tänddelar.
Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]

Personligen skulle jag ha bytt låsmekanismen[…]

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]

Så vad är vettigt att köra med f&o[…]