Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
Tack! Det är då mycket möjligt att någon jordkabel inte är som den ska efter att det nya batteriet monterades. Ska kolla kablarna.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Du skulle även kunna mäta spänningen på batteriet samtidigt som någon försöker starta bilen. Sjunker spänningen kraftigt på batteriet så är nog startmotorn slut. Sjunker inte spänningen på batteriet så är det antingen ett jord fel eller spänningsfall någonstans.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
DayDreamer skrev:Du skulle även kunna mäta spänningen på batteriet samtidigt som någon försöker starta bilen. Sjunker spänningen kraftigt på batteriet så är nog startmotorn slut. Sjunker inte spänningen på batteriet så är det antingen ett jord fel eller spänningsfall någonstans.
Ska se om jag har något här hemma att mäta spänningen med. Annars får jag ta och köpa en multimeter eller låna av någon.

Edit: Har ingen multimeter hemma så får köpa en imorgon. Funkar en sådan här tillräckligt bra? http://www.kjell.com/se/sortiment/el/ma ... ter-p48106
av Kena
Den funkar bra. Förresten ett riktigt bra instrument för ej yrkesfolk då den inte går att koppla fel (ingen strömmätning).
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Japp den kommer nog att bli bra till det du ska ha den till :) Det som är dumt med denna är att man måste värkligen se till att det är spänning man mäter och inte ström. Ställer du in den på ström och ska mäta på batteriet så kommer det att bli kortslutning och multimetern riskerar att gå sönder. På det viset är den här bättre efter som att man måste flytta kablarna till den anslutningen man ska ha. http://www.kjell.com/se/sortiment/el/ma ... ter-p48384
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Den Daydreamer föreslår är åt h-e för dyr mot vad man får.

Jag köpte min första MM lokalt, tror jag gav 80spänn för den eller så, under 100 iaf. Liknande har jag sett på nätet för så billigt som 50 spänn.
Den hade jag under måååånga år, mätte allt man normalt sett behöver(volt, ampere, resistans, transistorer osv), lösa mätprobar(=bra), hyffsat precis(dock långt ifrån min nya 800kr's MM, konstigt va? :P )
Den gav dock upp när jag väl började med lite mer seriösa elektronikbyggen, slutade mäta volt :P Men kan väl inte begära mer av en ~8år gammal billig MM :)
Men för en vanlig svenson duger en sån alldeles utmärkt.

edit: Här är en snarlik den jag hade: http://www.teknikmagasinet.se/produkter ... r-lcd-mini
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Lucif3r skrev:Den Daydreamer föreslår är åt h-e för dyr mot vad man får.

Jag köpte min första MM lokalt, tror jag gav 80spänn för den eller så, under 100 iaf. Liknande har jag sett på nätet för så billigt som 50 spänn.
Den hade jag under måååånga år, mätte allt man normalt sett behöver(volt, ampere, resistans, transistorer osv), lösa mätprobar(=bra), hyffsat precis(dock långt ifrån min nya 800kr's MM, konstigt va? :P )
Den gav dock upp när jag väl började med lite mer seriösa elektronikbyggen, slutade mäta volt :P Men kan väl inte begära mer av en ~8år gammal billig MM :)
Men för en vanlig svenson duger en sån alldeles utmärkt.

edit: Här är en snarlik den jag hade: http://www.teknikmagasinet.se/produkter ... r-lcd-mini
Ja den är väl lite i dyraste laget om man bara ska använda den enstaka gånger :P Biltema har väl annars någon billig multimeter för runt 100kr. Köpte en multimeter på jula kommer inte ihåg vad jag gav för den men den fungerar bra dock är bara kablarna till mätpinnarna så jäkla stela och korta annars helt ok. Tog dom gamla kablarna från den gamla multimetern som hade gått sönder. Den var inte billig när den var ny men den är från 90talet någon gång. Har funka klockrent det var också spänningsmätningen som la av på den, stod att det var 15,5 volt i ett batteri som hade en vilo spänning på 12,7 volt :P
Användarvisningsbild
av apersson850
Tänk på att sådana där multimetrar oftast saknar avsäkring på strömområdena. Sätter man dem till att mäta ström där man inte skulle, i ett system med bra matning (vägguttag, bilbatteri), då kan den explodera i ansiktet på en.
Egentligen borde amatörer ha ännu större anledning att köpa proffsinstrument än vad vi yrkesmän har...

Fläkten bryr sig inte om hur varmt du tycker […]

Ja, den prissättningen råkade jag ocks&[…]

installera dragkrok

Så kallade strömtjuvar fungerar inte al[…]

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&[…]