Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daniel73
apersson850 skrev:500 kronor är billigt för en lackering. Det kan han ju knappt rengöra sprutan för...
För 500kr är det antingen väntetid så dom lackar flera detaljer i samma färg eller så är det med sprayburk.
Att kunna reklamera är ju värt 500kr.
Användarvisningsbild
av apersson850
Med största sannolikhet. Sparyburk är det jag själv använder, när jag numera lackerar nåt. Inte är det ofta. Men gamla takter (jobbade ett tag i unga år som möbellackerare) trillar inte bort så lätt. Verkar vara lite som att cykla. Har man bara fått in "rätt svep" med sprutan, så går det rätt bra även decennier senare. Det är nog värre att lära sig något nytt...
av Schmoyoho
När vi ändå är inne på lackering: jag beställde hem nya spolarmunstycken från bildelsbasen, utifrån artikelnummer, men antingen tog jag fel eller så hade de märkt munstyckena fel. Det var modellen utan kåpor. Jag funderar nu på att maskera och måla dessa istället för att returnera dem men jag har aldrig lackat någonting förut. Har köpt volvos sprayfärg+klarlack.

Hur ska man preppa ytan? Sandpappra den? I sådana fall, hur mjuk ska ytan vara? Superlen eller fäster det bättre om den inte är helt supermjuk? Behöver man någon form av grundfärg eller kan man spray:a direkt på munstyckena?
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är väl plast? Sådana ytor behöver oftast någon passande grundfärg, annars trillar täckfärgen ofta av rätt snabbt.
Ojämnheter i ytan syns ofta rätt tydligt när väl blank färg kommer på, så det rekommenderas inte.
Användarvisningsbild
av palmqvist
Volvo har en egen plast primer men det blir lika dyrt med färg som om du gör det hos lackeran
av oldtimersmc
Skulle rekomendera alla att skaffa OK-Backup försäkring kan kombineras med alla bilförsäkringar och hanterar alla självrisker till den fatala kostnaden av 65kr/mån
av andersuw
oldtimersmc skrev:Skulle rekomendera alla att skaffa OK-Backup försäkring kan kombineras med alla bilförsäkringar och hanterar alla självrisker till den fatala kostnaden av 65kr/mån
Fatal vet jag inte om den kostnaden är. Facil möjligen. ;-)
Användarvisningsbild
av MartinS
Att försäkra sig för försäkringen tycker jag är ett jättekul fenomen.. Helt oslagbart.

6000 mån känns bra månadspris f&o[…]

Jag fick information om att intervall oljebytet p&[…]

Styrservo V70 2010

Det finns en tryckgivare på servon som g&ari[…]

Hur långt kommer man med en hybrid som har […]