Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Minihopp
Bifogar en bild på problemet. Då jag är en riktig nolla gällande bilar så har jag ingen aning om vad detta är, vad den heter eller hur man kan fixa detta. Själva spaken har alltså släppt från den lilla svarta "pelaren" så spjälet för fläkten stänger och öppnar sig lite som den vill. Vi fick dit den igen men då öppnade sig spjälet inte alls så den är ju trasig och behöver bytas. Säkert lätt, om jag bara kan få hjälp med att veta vad det är för något.

Ursäkta den dåligt skrivna beskrivningen. :D
Bilagor
mms_img1227222795.jpg
mms_img1227222795.jpg (210.02 KiB) Visad 355 gånger
mms_img-1441256247.jpg
mms_img-1441256247.jpg (262.15 KiB) Visad 352 gånger
Är inte detta ptercirkulationen? Isåfall kan du trycka på knappen och se att motorn snurrar - typ.
När det gäller axeln i plast skulle jag nog rekommendera att plocka ur detta och försöka laga med kanske 2k lim
Fritzell skrev:Är inte detta ptercirkulationen? Isåfall kan du trycka på knappen och se att motorn snurrar - typ.
När det gäller axeln i plast skulle jag nog rekommendera att plocka ur detta och försöka laga med kanske 2k lim
Hehe jag vet faktiskt inte. Är den stängd så kommer det ingen luft alls. Vilken knapp är det du menar? För hur mycket luft vi än vrider på så rör den sig inte. Men däremot så ser vi att linan och den plastgrej som den sitter fast i flyttar sig så själva spjälet i sig som öppnar sig verkar ju fungera.
Ja, det stämmer att det är recirkulationen. Den högra knappen under mittersta vredet är den som styr detta(se bild). Tryck på knappen så ser du om spjällmotorn(pelaren som du kallade den för) rör sig. Den svarta lilla plastarmen ska inte sitta fast på spjällmotorn när du gör det.

Bild
800serien skrev:Ja, det stämmer att det är recirkulationen. Den högra knappen under mittersta vredet är den som styr detta(se bild). Tryck på knappen så ser du om spjällmotorn(pelaren som du kallade den för) rör sig. Den svarta lilla plastarmen ska inte sitta fast på spjällmotorn när du gör det.

Bild
Tack snälla för beskrivningen! Om vi säger att den rör sig när vi gör detta, kan man sätta fast den lilla plastarmen på spjällmotorn då? Om den nu inte funkar, är detta något man kan köpa som reservdel och är det enkelt/svårt att byta?
Ja, om spjällmotorn fungerar är det bara att montera ihop det. Kom ihåg att recirkulationsknappen ska vara på när du gör detta. Den lilla dioden på knappen ska alltså lysa (grönt?) när du ska sätta dit armen. Men titta i instruktionsboken så ser du hur det ska se ut när den är på. Jag kör 850 där knapparna ser annorlunda ut.

När du ska montera armen så dra hela armen och den långa pinnen som armen sitter fast på mot dig så långt som går i princip sen är det "bara" sätta fast den.

Det är jävligt trångt. Höll på att bli tokig själv när jag gjorde det. Så det är en fördel om man tar hjälp av en fröken/tjej/kvinna. :wink:
Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Brukar vara något lager när det är[…]

Ja, det är det, men det är oavsett om du[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!