Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mackan_GBG
Ni som kör V70 D3 Classic med 150hk motorn. Hur upplever ni denna motorn när ni levt med den ett tag?

Kör en V60 D4 163hk och är rädd att 150hk i V70 kan upplevas trött. "Klarar" man sig med D3 eller är det bara att bita i det sura äpplet och köpa D4?
av JE Jr
D4 163hk har 400Nm, medan D3 2016års modell har 320Nm, så utan att ha kört den gamla D4:an kan man nog gissa att D3:an upplevs lite slöare... Tycker dock inte den är särskilt trött, men allt beror ju på ens referensramar.

Men åk o provkör vetja! Måste väl finnas nån i Gbg-området?
Användarvisningsbild
av ThomasT
JE Jr skrev:D4 163hk har 400Nm, medan D3 2016års modell har 320Nm, så utan att ha kört den gamla D4:an kan man nog gissa att D3:an upplevs lite slöare... Tycker dock inte den är särskilt trött, men allt beror ju på ens referensramar.

Men åk o provkör vetja! Måste väl finnas nån i Gbg-området?
Om jag inte minns helt fel så i sista numret av AMS så testar de en massa Volvo mot motsvarade BMW's. Med där är en V40 D3 med 150hk motorn som de mäter upp till typ 165hk...

.
Användarvisningsbild
av Micksson
Har en V70 D3 Classic Momentum. Om den är så värst slö vet jag inte då jag sällan gasar på. Den gör precis det den skall här i stan. Enbart avverkat ca 110 mil hittills men jag är helt klart nöjd. Kom ifrån en 9-5 Aero 250hk innan jag bytte bil.

Jag provkörde både T4, D3 och D4 innan vi beställde bilen och med min körstil så märkte jag ingen större skillnad på motorerna mer än vid rejäla gaspådrag.
av Daniel73
Man känner att d4 är klart starkare men d3 är tillräckligt för att göra bobbet jtan att kännas slö.
Automaten känns lugnare då den inte växlar lika ofta.

Men är det budget man är ute efter skulle jag räknat på en t4.
Användarvisningsbild
av apersson850
ThomasT skrev:Om jag inte minns helt fel så i sista numret av AMS så testar de en massa Volvo mot motsvarade BMW's. Med där är en V40 D3 med 150hk motorn som de mäter upp till typ 165hk...
Teknikens värld. "Svenska" AMS testar ingenting, de bara översätter från tyskan.
av Mackan_GBG
Skall ut och provköra D3:an och se vad jag tycker. Men alltid bra med erfarenheter från folk som gjort valet och levt med det.

Mitt förstahandsval är T4 men tyvärr går inte den att beställa (även om den finns på bygg din bil) och de som finns i lager har inte den utrustning som jag vill ha.
Användarvisningsbild
av V9097
Mackan_GBG skrev:Skall ut och provköra D3:an och se vad jag tycker. Men alltid bra med erfarenheter från folk som gjort valet och levt med det.

Mitt förstahandsval är T4 men tyvärr går inte den att beställa (även om den finns på bygg din bil) och de som finns i lager har inte den utrustning som jag vill ha.
Har de tagit bort T4 helt, eller varför går den inte att beställa?
av Mackan_GBG
V9097 skrev:
Mackan_GBG skrev:Skall ut och provköra D3:an och se vad jag tycker. Men alltid bra med erfarenheter från folk som gjort valet och levt med det.

Ja, Enligt min säljare är T4-Motorn slut till V70 så den skall ej gå att beställa.
Användarvisningsbild
av V9097
Mackan_GBG skrev:
V9097 skrev:

Ja, Enligt min säljare är T4-Motorn slut till V70 så den skall ej gå att beställa.
OK, jag hade funderingar på att slå till på en T4 Classic Summum manuell. Men nu slipper jag fundera över det mera. Skönt :-)

Sorry att det blev OT.

Jag fick information om att intervall oljebytet p&[…]

Styrservo V70 2010

Det finns en tryckgivare på servon som g&ari[…]

Hur långt kommer man med en hybrid som har […]

Ser att du har en 2021, och då har du bara &[…]