Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peos99
Hej Alla Volvoproffs!

Jag har en tid kollat på en V60 diesel årsmodell typ 2013-2014. Jag har provsuttit och provkört men inte kommit till skott ännu.
Nu funderade jag på hur V40 CC i förhållande till V60 utrymmesmässigt inuti? Är dessa ungefär desamma? Bagaget är ju mindre såklart.
Har inte ens tidigare funderat på en V40 CC men har upptäckt att man får ju mer för pengarna jämfört med V60. Nyare bil, mindre mil och mer lull lull.
Bagaget är inte jätteviktigt men däremot innerutrymmet. V60 kan ju till och med kännas lite trång för mig som är 191cm så V40 CC kanske är ännu värre?

Hälsningar
Peter
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag valde mellan S/V60 och V40CC, och det fick bli V40CC'n av ungefär samma skäl som du anger. Dessutom ser den lite fräckare ut tycker jag. Jag tittade på begagnade men de var så högt prissatta att det blev en ny, som jag tror blir billigare i slutändan, hur konstigt det än låter.

V40'n är lite mindre invändigt, men det är inte milsvid skillnad, den är inte en liten bil på något sätt. Är men 2-3 pers så fungerar det helt okej. Jag är 202cm och sitter bra i en V40CC, så det måste funka för dig! Men skippa glastaket, det blir för lågt i tak. Provkör!
av AramisKD
Även jag provkörde de båda. Tog V40 för den ser finare ut tycker jag. V60n börjar gå mot gubbhållet och det ville jag inte :) Är också 191 och tycker man sitter råskönt i den. Utrymmet i fram skiljer väl typ 2cm i bredd eller något mellan de två har jag för mig?

Det enda man märker av invändigt är baksätena där det är lite mer utrymme i V60. Men sitter hyfsat ok även där om jag nu skulle göra det någon gång. Har även två barn varannan vecka och med rätt stolar åt de behöver jag inte sitta som en säck potatis i passagerarsätet.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Med din längd kan du ju räkna bort att någon kan sitta bakom dig, gäller båda bilarna. :) V40 är givetvis mindre i baksätet o egentligen är bara 2 platser bak användbara, bakåtsikt sämre, vägljud något högre. Men detta vägs upp av att den verkligen är fräsch och riktigt go att köra.
Som MartinS säger ligger V40 högt i begpris så en offert med kampanj och rabatt på nybil är mkt lockande.
av AramisKD
W.A.P.E. skrev:Med din längd kan du ju räkna bort att någon kan sitta bakom dig, gäller båda bilarna. :) V40 är givetvis mindre i baksätet o egentligen är bara 2 platser bak användbara, bakåtsikt sämre, vägljud något högre. Men detta vägs upp av att den verkligen är fräsch och riktigt go att köra.
Som MartinS säger ligger V40 högt i begpris så en offert med kampanj och rabatt på nybil är mkt lockande.
Ja det problemet har jag haft i alla bilar, från Volvo V70 till andra bilar :P Någon kan väl sitta bakom om dom vill sitta trångt som fan men :P

Jävligt tråkigt det :P
av peos99
Ok tack för svaren. Jag har faktiskt inte ens kollat vad dom kostar nya? :shock: :) utan jämförde bara nästan nya begagnade.
Men jag ska absolut åka och provköra snarast. Jag har tidigare haft V50 så jag är inte bortskämd med att någon kan sitta bakom mig.
Och jag håller med om att V40 CC känns fräshare och mindre gubbig än V60.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Tänk på att takhöjden minskar markant med panoramatak i V40/V40CC. Jag hade egentligen tänkt att köpa en V40 CC T5 awd eller en V40 D4. Det föll på att det inte gick med panoramataket, och jag ville inte beställa en utan, då det blir märkligt eftersom det ingår i BE Pro som jag ville ha.

Blev en V40 Carbon Edition istället. Den högre takhöjden, men coolare bil! :-)-)
av Lövet
Ska du åka själv eller ha med familjen? Jag har haft flera V60 och de är i minsta laget tycker jag, framförallt med lite packning.
Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]