Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 240janne
#1035168
Tänkte bli av med brytarsystemet på min B23A. Funkar det att ta tändsystemet från en B23E? Den har väl bara en sensor i fördelaren, hallgivare kanske den heter och en tändmodul.
En sån.
tändmodul.jpg
tändmodul.jpg (14.83 KiB) Visad 4830 gånger
Kan även passa på och fråga om något vet om Volvo original lamell har blåa fjädrar. Såg nämligen att mina var blåa och blev lite fundersam på om det var någon uppgraderad koppling.
av Rådlös
#1035280
Troligen fungerar det om du tar hela tändsystemet som en hel enhet. Blanda inte dom olika delarna.

Det här är ett tidigt tändsystem av okänd årgång.
Bild
Det här bildexemplet har förkopplingsmotstånd. Två stycken på bilden. Det var avsett för V6'an. Men dom har bara ritat 4 tändstift!!! 4-cylindriga har i förekommande fall bara ett motstånd. Men använd bilden som en "principbild".
av Arne
#1036734
Åk på en bilskrot och köp en komplett fördelare med kablar, tändmodul och tändspole från en B200A/B230A, den har en bättre tändkurva än B21/B23.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1036743
Det måste vara ett tändsystem från en 240, då det är "eftermonterat" redan från fabrik. D.v.s det går att "plocka" tändsystem och tillhörande kablar. Det går inte på 740, även om det är samma tändsystem då det är "integrerat" i övrigt elsystem. 240 har det "vid sidan om" övrig el.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Frrla
#1036959
Den stora skillnaden på b23 systemet och b230 systemet är väll att tändmodulen är mindre på 230 (precis som bilden ts länkar) och har 3 kablar ist för 2 till hallgivaren?

På mina 23er sitter tändmodulen på ett fäste mot spolarvätskeburken

och på 230a sitter den bakom batteriet på skärmen.

Bild

Tänker rent visuellt mellan de 2 systemen. 230is tänsdsystem är såklart en bättre "uppgraderad" version i tändföljd mm.
av Arne
#1037675
Det är viktigt att montera tändmodulen med den medföljande alu.plattan dikt mot karossen för att leda bort värmen, annars blir den inte långlivad. Detta gäller för tändningen från B200/B230 motorerna.
Användarvisningsbild
av päpplet
#1038353
lennarte skrev:Det måste vara ett tändsystem från en 240, då det är "eftermonterat" redan från fabrik. D.v.s det går att "plocka" tändsystem och tillhörande kablar. Det går inte på 740, även om det är samma tändsystem då det är "integrerat" i övrigt elsystem. 240 har det "vid sidan om" övrig el.

Mvh
Lennart
740 med B230A har tändsystemet löst och det är inte många kablar heller. Sitter bara mellan fördelaren, tändmodulen och tändspolen och B230A har ju blockfördelare som på 240

Nu är bilen inomhus och här kommer den f[…]

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo_v[…]

Vänster bakfälg blir varm

Jag gick runt bilen och bad en annan sitta i och b[…]

Tjena! Testar att skriva här för nu b&ou[…]