Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
Ska inte lägga mig i för mycket om oljor hit och dit. Jag gick iaf in på MECA i Östersund och frågade dom vilken olja jag skulle ha i min m46 och dom plockade fram någon redline olja åt mig. efter jag rengjort stålfiltret och tippade i oljan märkte jag ingen skillnad på lådan förens efter några dagar. och den växlar jättefint utan ett ljud i både kyla och värme. Overdriven är lika klockren den.
Är väll snart 3 år sedan jag gjorde detta.

Var inget fel på oljan som va i. men tyckte att det var dags för byte och den va lite trögväxlad i vissa lägen, speciellt när de va -10 eller kallare..
av errim
Bytte olja i min 240-92. Undersökte lite men eftersom jag fick lite olika bud åkte jag till Volvo och köpte deras vxl-olja.
Volvo nr 97308, SAE 75W, API GL-4. Volvo rekomenderar den till M45, M46, M47, M90.....
Funkar bra tycker jag.
Användarvisningsbild
av SkauneJohan
har hört flera säga att man ska använda vanlig 10w40 olja i manuella lådan (m45,m47) är det sant?
Användarvisningsbild
av Frrla
Tänkte på en till sak angående oljan i m47 och alla dess orsaker till ras.

en orsak är något lager som är underdimmentionerat som sedan rättades till någorlunda i senare versioner.

en annan orsak är för lite olja helt enkelt. den når inte att smörja hela lådan tillfredsställande. därför tippar många över lådan lite för att få i mer olja och den håller längre enligt vissa...?
Användarvisningsbild
av Snusebuse
Tänkte höra med er gubbs också angående olja till min M45 som börjat tjuta nu när det blivit kallt, Amarace upplyste mig om att det förmodligen är oljan så det blir nog byte när jag har möjlighet. Var nämligen på Volvo idag och att de rekommenderar motorolja verkar stämma bra. Är det bara 10W40 som gäller eller kan man köra 5W30 också? Nämligen svinkallt -35 här uppe i Norrland för tillfället och föreställer mig att en 5W30 kanske passar bättre. Tänkte slå i någon fin helsyntet för sinnesron men osäker på vilken viskositet som man bör köra.

Synpunkter?
Användarvisningsbild
av lennarte
Det står ju i länken ovan, Till bilar son används i områden där det sällan blir kallare än -10 ska motorolja användas så i ditt fall i så fall är det ju ATF som gäller. Men, det har ju hänt en hel det med oljor sedan dess, syntetolja fanns inte ens "på den tiden". Så förmodligen kan du använda syntetolja. Personligen är jag inte särskilt förtjust i syntetoljor, tycker det är väldigt "överreklamerat" för användning i äldre bilar, där duger mineraloljor mer än väl bra. Jag kör på Biltemas Delsyntet i motorn (använder samma olja till båda bilarna och båten) för att Suzuki rekommenderar det dill båtmotorn men Biltemas Mineral ATF Typ F/G till växellådan (som är en M46). Och jag tycker växellådan funkar bättre nu än när jag hade Mobil ATF syntetisk olja i.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Frrla
Men sådär är det väll med alla oljor nu och då. gamla slitna b230is och glappa växellådor har ju toleranser och spel som ingen annan nyare låda skulle klara av. då kanske det krävs en "trögare" olja om det skall fungera optimalt.
Om du nu har 35- så kanske en atf olja inte klarar temperaturen men det sliter kanske inte så fruktansvärt illa endå för lådan värms ju upp lite av motorn. häller du i en 5w30 olja så kanske den slutar klaga, men när du får -5 så börjar den skrika igen för oljan blir för tunn.

på en ny motor/låda där allt hänger på 10ondelar i "jämnförelse" är det inte så konstigt att de krävs vissa oljor för ett visst tryck osv som skall stämma. där har ju tillverkare och oljor utveklats parallelt.

Ett tips är ju att hålla en fräsch olja i både motor och låda som stämmer in i det klimat bilen är i (året om, eller som vissa byter till sommar och vinterolja i motorn) och köra med värmare innan bilen används. sätt en pappskiva eller något för hela kylaren när det är kallare än -10.
hitta på något smart att täcka lådan så inte lika mycket fartvind kyler av den?
Användarvisningsbild
av Snusebuse
lennarte skrev:Det står ju i länken ovan, Till bilar son används i områden där det sällan blir kallare än -10 ska motorolja användas så i ditt fall i så fall är det ju ATF som gäller. Men, det har ju hänt en hel det med oljor sedan dess, syntetolja fanns inte ens "på den tiden". Så förmodligen kan du använda syntetolja. Personligen är jag inte särskilt förtjust i syntetoljor, tycker det är väldigt "överreklamerat" för användning i äldre bilar, där duger mineraloljor mer än väl bra. Jag kör på Biltemas Delsyntet i motorn (använder samma olja till båda bilarna och båten) för att Suzuki rekommenderar det dill båtmotorn men Biltemas Mineral ATF Typ F/G till växellådan (som är en M46). Och jag tycker växellådan funkar bättre nu än när jag hade Mobil ATF syntetisk olja i.

Mvh
Lennart
Såg inte att det fanns en sida två i tråden förrän efter jag la upp inlägget. Ber om ursäkt där, uppskattar informationen. Använder egentligen helsyntet mest för sinnesron och för att det är min första bil, den har gått så lite så i min värld duger bara det bästa åt min gamla vagn. Skulle egentligen säkert kunna köra någon billig biltema olja i den utan problem men det är skönt att åka i bilen och veta att den fått det lilla extra. Vet inte kanske låter konstigt men det är min syn i alla fall.
Frrla skrev:Men sådär är det väll med alla oljor nu och då. gamla slitna b230is och glappa växellådor har ju toleranser och spel som ingen annan nyare låda skulle klara av. då kanske det krävs en "trögare" olja om det skall fungera optimalt.
Om du nu har 35- så kanske en atf olja inte klarar temperaturen men det sliter kanske inte så fruktansvärt illa endå för lådan värms ju upp lite av motorn. häller du i en 5w30 olja så kanske den slutar klaga, men när du får -5 så börjar den skrika igen för oljan blir för tunn.

på en ny motor/låda där allt hänger på 10ondelar i "jämnförelse" är det inte så konstigt att de krävs vissa oljor för ett visst tryck osv som skall stämma. där har ju tillverkare och oljor utveklats parallelt.

Ett tips är ju att hålla en fräsch olja i både motor och låda som stämmer in i det klimat bilen är i (året om, eller som vissa byter till sommar och vinterolja i motorn) och köra med värmare innan bilen används. sätt en pappskiva eller något för hela kylaren när det är kallare än -10.
hitta på något smart att täcka lådan så inte lika mycket fartvind kyler av den?
Motoroljan är relativt fräsch, bytte den för kanske 400mil sedan, någon fin Mobil helsyntet som farsan hade en stor dunk av ståendes i sitt garage, funkar bra. Men jag har ingen aning när växellådans olja är bytt sist, om ens någonsin. Köpte även en liten flaska av Volvos hypoidolja till bakaxeln som jag tänkte byta samtidigt som lådans olja.

Kör redan med pappskiva framför grillen och använder motorvärmare varje gång jag har möjlighet. Har inte tänkt på att täcka lådan i underredet dock, kanske går att klura ut någon lösning där.

Fick även ett klurigt symptom tidigare idag där motorn nästan överhettade (iaf enligt tempmätaren), frysplugg någonstans i kylsystemet? Försvann efter att jag stod på tomgång ett tag och monterade pappskivan så kanske smälte loss, eller kan det vart fartvinden som kylt termostathuset så pass att den aldrig öppnade? så vitt jag vet ska glykolblandningen tåla mycket kallare än -35? Hade bara möjlighet att köra motorvärmare i en timme innan jag var tvungen att åka iväg.

Det går "luftblåsor" i ledni[…]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Generator Pv 444

Hej! Tack för svar ja orginal Astrolite.Kolen[…]

Kontakten till ECU:n är ju alltså delad[…]