Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AramisKD
MartinS skrev:Har man tillgång till eluttag och mest kör korta sträckor är det inte fel med traditionell värmare, så är det. Men det kommer säkert fungera att köra mycket brännare, men du lär få byta batteri efter något år eller max två.
Jag kan ju alltid ta en längre tur påväg hem osv. Det lär ju ändå ladda upp batteriet en del.
Användarvisningsbild
av Perra83
Välj till värme i vindrutan så behöver du inte skrpa. Lite på sidorna iofs.
Ja glömde starta värmaren i tid igår kväll efter jobbet. Startade värmaren, duschade, fjärrstartade motorn, klädde på mig och gick ut till bilen. Halva vindrutan va isig. Startade motorn och värmen i vindrutan. På 30s va rutan helt tinad och isfri. Är väl rätt nöjd.

Att batteriet tar stryk om det laddas för lite kan man acceptera men det är inte kul när man blir stående i mörkret på en parkering. Det fick kolegan erfara efter ett nattskift 0600 på morgonen när bästa XC70 D5 bara klickade. Han har nu en Ctek Polar med comfortsladden, vi är nu tre av sex på min avdelning som kör på samma recept :lol:
av AramisKD
Perra83 skrev:Välj till värme i vindrutan så behöver du inte skrpa. Lite på sidorna iofs.
Ja glömde starta värmaren i tid igår kväll efter jobbet. Startade värmaren, duschade, fjärrstartade motorn, klädde på mig och gick ut till bilen. Halva vindrutan va isig. Startade motorn och värmen i vindrutan. På 30s va rutan helt tinad och isfri. Är väl rätt nöjd.

Att batteriet tar stryk om det laddas för lite kan man acceptera men det är inte kul när man blir stående i mörkret på en parkering. Det fick kolegan erfara efter ett nattskift 0600 på morgonen när bästa XC70 D5 bara klickade. Han har nu en Ctek Polar med comfortsladden, vi är nu tre av sex på min avdelning som kör på samma recept :lol:
Jag kan tyvärr inte välja till något nu då bilen redan håller på att tillverkas :P men vi får väl se hur det funkar helt enkelt.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag valde också till eluppvärmd framruta, grymt bra komplement även om man har bränslevärmare. I -10 med kall bil tog det 2min innan jag kunde vifta bort "isen" med torkarna på ett drag.
av AramisKD
MartinS skrev:Jag valde också till eluppvärmd framruta, grymt bra komplement även om man har bränslevärmare. I -10 med kall bil tog det 2min innan jag kunde vifta bort "isen" med torkarna på ett drag.
Nej det är inte alls dumt faktiskt. Har det på min schletna '06 Ford idag. Men av någon anledning så struntade jag i att ta med det nu :P
av Lövet
Perra83 skrev:Han har nu en Ctek Polar med comfortsladden, vi är nu tre av sex på min avdelning som kör på samma recept :lol:
Blir lite ironiskt bara med dieselvärmare när man ändå behöver sladd till den :wink:
Användarvisningsbild
av Perra83
Lövet skrev:
Perra83 skrev:Han har nu en Ctek Polar med comfortsladden, vi är nu tre av sex på min avdelning som kör på samma recept :lol:
Blir lite ironiskt bara med dieselvärmare när man ändå behöver sladd till den :wink:
Ja faktiskt. Men det är nackdelen med att bo centralt. Sambon kör iofs 6mil/dag men det är nog ändå lite lite om värmaren går länge. Lika bra att alltid ha bra laddat.
Användarvisningsbild
av T5forever
Schmoyoho skrev:T5forever: Vågar jag gissa du pratar om din 2016 års V40? I sådana fall är nog "med råge" för att du har en ny bil med ett lika nytt batteri.

Tumregeln är väl iallafall att köra bilen lika länge som du kört värmaren för att batteriet ska hinna återhämta sig. Köp en CTEK, elektrisk motorvärmare eller åk ut och kör en längre sväng lite nu och då.
Antagligen så spelar det in att jag bor i Skåne och det är inte riktig höst eller vinter här längre, endast ett fåtal dagar med någon enstaka minusgrad.
Även så har det skett nån riktig långtur/ månad som säkert laddat batteriet ordentligt.
Men jag beställde precis ett sådant kit som som "MartinS" länkar till ovan med statusvisning och snabbkoppling :D
Användarvisningsbild
av MartinS
T5forever, att du bor i Skåne hjälper naturligtvis till, inte bara går värmaren kortare varje gång, batteriet har också lättare att ta emot laddning i mildare temperaturer. Men jag tror det var smart att du köpt en laddare, det är aldrig fel, och att bli stående till slut på grund av batteritorsk är ju aldrig kul, det lär ju inte hända en söndagsmorgon när du skall åka och panta burkar om man säger så...

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]

Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]