Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mickius
Hej. Har en fråga. Det är så att pumpen till dieselvärmaren är pluggad bak vid pumpen.

Det går 3 ledningar och alla dessa går upp på tanken på min D5

Det jag undrar vilken av dessa ska gå till pumpen för dieselvärmaren? Försökt o dra lite i dom men känns som alla sitter fast ovan tanken o blir inte riktigt klok på hur det är kopplat
Senast redigerad av 1 Mickius, redigerad totalt 0 gånger.
När bilen startas kall så känner man att den trycker ut massa luft ur dieselvärmaren avgasrör. Detta slutar efter 30-40 sekunder och efter 2-3 min börjar man känna att värmaren blir varm. Men tycker det är konstigt när pumpen är pluggad bak vid tanken
av volvo244gle
Det är ledningen till höger i bild, alltså den som sitter lite "ensam" som förser värmaren med bränsle.

Ser också ut som om du har varianten där bränslepumpen sitter monterad framme vid värmaren. Antar att -02 var brytåret, senare modeller har nämligen pumpen bak vid tanken.

Det är inte bara glödstiftet som blir varmt, eller motorns värme från det cirkulerande kylvattnet? Får den bränsle som den ska och startar förbränningen så bör den gå en betydligt längre stund om det inte är fel på flamvakten t.ex.

Tänk på att värmaren bara kan göra tre misslyckade startförsök innan man måste in med dator (VIDA+DiCE) och nollställa för nya försök.
av Mickius
Jag har en pump där bak som sitter. Denna har dom pluggat och kopplat ur.

När jag köpte denna så berätta dom att Bränslearmatur en var bytt. Så lossade sätet och såg att dieselvärmaren inte har någon anslutning i denna armatur. Såg även att den läcker lite diesel vid ena anslutningen."Matningen" så blir o ge sig på detta framöver oxå.

De jag mest är fundersam på är eftersom jag har en pump där bak. Men alla 3 ledningarna går upp ovanför tanken. Dock bara 2 ner i tanken. Nr 3 hitta ja inte ens vid tanken. Hur fan de ska kopplas när ja väl börjar riva med det igen

Dieselvärmaren har inte varit i bruk på minst 6 månader. Så antar att den måste nollas sen när allt är inkopplat
av volvo244gle
Sprang på en bild som illustrerar hur det ska se ut.

Slang 5 sitter på de tidigare modellerna med pumpen framme vid värmaren. Den kommer alltså fram ur diket och fortsätter sen upp över tanken till anslutningen.

Eftersom du har den senare modellen så har du slang 5d som slutar vid tanken, ansluter till pumpen och fortsätter med slang 5a upp till tankarmaturen.
Du borde alltså hitta änden på 5d någonstans där, om den är urkopplad från pumpen?

Vad gäller armaturen så måste anslutningen där borras upp med ett 4 mm borr.
"Sugröret" med nummer 4 på bilden förs sen ner i anslutningen, och snabbkopplingen i änden av slang 5a trycks fast på anslutningen.

Fattar jag saken rätt så saknar du alltså sugröret 4 och slang 5a? Antar att dessa saker inte flyttades över från den gamla armaturen.
Win 7.png
Win 7.png (227.62 KiB) Visad 2909 gånger
av Mickius
Ska försöka fota

5a har jag. Pumpen är pluggad efter det. Dvs pluggad emot dom andra bränsleledningarna. Alltså 5d är avkapad och pluggad

Nu har jag inte följt 5a upp för att se vart den tar vägen. De jag var fundersam är vart slangen efter pumpen ska ta vägen och kopplas ihop med ledningen som går fram till dieselvärmaren då den ledningen just nu går upp på samma ställe som dom andra ledningarna vilket syns på bilden .

Alltså de jag funderar över när jag kopplar på en ny slang på dieselpumpen. Ska denna oxå gå upp till tanken för att sedan vända ner och gå i bränsleledning en som jag inte kunde se när jag lossade baksätet m.m? Dvs dom ska kopplas ihop där någonstanns?
av Mickius
Fick en bild av en snäll kille som trotsade kylan och fotade sin pump. Där fick jag se att det sitter en 90 graders efter pumpen. Den har ju inte jag på min. Och att den ledningen går upp vid den andra slangen upp vid diesel filtret. Så någonstanns där uppe ska väl den ledningen kopplas ihop med den andra ledningen.

Frågan är varför den ledningen går tillbaka oxå, om det är någon speciellt koppling där uppe där det ska ihop?

Om ja bara kan kapa den ledningen som är till dieselpumpen innan den går upp emot tanken och koppla in pumpen där? Eller om slangen måste upp och på nått sätt sättas ihop med ledningen? Vill ju ogärna kapa i bränsleledningarna utan o veta vilken o om man kan göra det

Bild

Nu hittade jag ställmotorn och länkarmen[…]

Ingen internetanslutning via SIM

Jag stoppade in ett splitter nytt SIM-kort till et[…]

Carplay Trådlös adapter

v @XRay89 , Blev ingen tull sist jag beställd[…]

LED ramp och XBB dongle

Nu har min bil varit in till Innoware Development […]