NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sebbo
Hej.
Jag börjar med att säga att jag sökt på forumet och på nätet efter liknande problem, men blir mest träffar på problem med dieselvärmaren. Dock så kan jag säkerligen ha missat den perfekta frågeformuleringen.

Jag har en 2008 v50 1.6d som har börjat strula. Problemet uppstod när jag körde upp till fjällstugan och bara skulle in och handla och sen fara igen. Bilen hade gått bra hela dagen, 40mil till stugan. Men när jag kom fram så stängde jag av bilen, gick in och handlade i ca 15 minuter och sen skulle jag starta bilen så stenvägrade den.
Startmotorn går runt men den startar inte. När bilen fick stå och svalna av i en timme så startade den utan problem.

Det som är bytt sedan tidigare är: Bränslefilter samt packningar, kamaxelgivare och nu senast (efter att problemet uppstått) EGR-ventilen.
Bilen har även varit inne för att läsa felkoder, men det finns inga enl mekanikern. Eller, inga koder som skulle ha med detta att göra i varje fall.
Är det skillnad på obd-läsarna som enskilda mekaniker har och de som volvo använder?

Bilen startar och går bra när den är kall. Går även bra när den är varm men vill då inte starta igen om jag stänger av den.

Är det någon som vet vad felet kan vara?

Tack på förhand,
Sebastian
av dieselputte
Vet inte hur det är på 1.6d , men om den också har den sk Y korset som 2.0d har vid insuget så kan det bero på att nåt av spjällen där fastnat.

Hade problem med min 2.0d för c 1 år sedan , hade kört 7 mil , in å handla på Ica , sen när jag skulle starta vägrade den först. Sen gick den igång men lät som den gick på 3 cylindrar. Efter ytterligare några minuter startade den normalt. När jag då googlade om problemet fick jag fram trådar om luftspjällen i det sk Y-korset.

Så här ser det ut på 2.0d
av dieselputte
sebbo skrev:Kan den strula av värme tro?
Är inget proffs på detta så detta är möjligen ett longshot,,, iaf antar jag att givaren känner av pulser från en/flera magneter i kamremskivan och magnetiska material tappar ju magnetism ju varmare de är och omvänt stärks magnetismen när materialet blir kallare. Det skulle ju kunna vara orsaken, speciellt om de lyckats montera sensorn med för stort luftgap mot remskivan, då räcker kanske lite uppvärmning av remskivan så blir magnetens effekt lite försämrad. Om jag förstått det rätt så ger givaren styrpulser till injektorerna och hamnar detta fel kanske det orsakar problem vid start (fel tändordning), men när motorn redan går kanske detta spelar mindre roll ? Kan även vara så att så länge motorn är igång så kanske magneten/erna kyls av rotation och annat luftdrag runt motorn, men när man stänger av så värms de upp av motorns värme och då kanske bilen blir svårstartad till de kylts ner och återfått magnetismen.

Enklaste sättet att verifiera detta är nog att ta av kåpan över kamremmen och spreja lite kylsprej där när motorn är varm och omöjlig att starta. Startar den direkt efter det ligger troligen problemet där.
av sebbo
Efter lite mer pillande visade sig det att kontaktdonet till kamaxelgivaren är glapp och när det blir riktigt kallt så verkar det glappa mer än när det blivit varmt.
"Limp home mode" ?

Gåtan verkar vara löst, det verkar som […]

Från en lekman: Går inte bromsar p&ari[…]

B230fk saknar kraft

Det är nog flera saker i kombination på[…]

Spolning av automatlåda

Niemi bil i Luleå tog 5400:- sist för[…]