- ons 13 jan 2016, 14:50
#1037480
RSJ80 skrev:Om D5 på Wikipedia. "It is an all aluminium five-cylinder engine with 20 valves and double overhead camshafts. In all but one late version it has a VGTturbocharger of the type VNT (Variable Nozzle Turbine), common rail direct injection and cooled exhaust gas recirculation." Jag fick intrycket att VNT var något nytt och revolutionerande för VEA..
Nej VNT är inget nytt. Däremot kan kombinationen kompressor+turbo (T6) och sekventiell tvåstegsturbo (D4, D5) tänkas vara det för Volvos del även om jag inte gör anspråk på att ha järnkoll på vad som funnits på alla tidigare motorer. Två turboaggregat har definitivt använts tidigare (t.ex. på sexcylindriga T6:an) men dessa har då varit likstora och arbetat parallellt (varje turbo försörjer halva antalet cylindrar) snarare än sekventiellt.
Nuvarande Volvo: V70 T5 -02 Geartronic; V70 D4 -15 Geartronic
Tidigare Volvo: 145 DL -72 B20D man; 245 DL -75 B21A man; 745 GL -87 B230F man; 855 T5 -94 aut
Tidigare övriga: Saab 99 -71 1,7 man; Volkswagenbuss T1 -66 man; Cadillac Coupe de Ville -75 aut