NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

CaptainVader skrev:
jwiss skrev:12,2 V direkt efter laddning låter mycket lågt, jag tror batteriet ej tar imot laddning som det ska (det är slut). Du kanske kan göra det bättre genom att ladda det fullt (14 V i en vecka eller så)
Tar det en vecka att ladda det fullt eller vad menar du? Har faktislt ingen aning hur länge man skall låta batteriet ladda, aldrig gjort det tidigare. Insåg inte hur viktigt det var förens jag börja rota kring mitt problem. Hade tänkt testa ladda det nu till helgen under en natt eller ett dygn då det blir så krångligt när man skall upp halv 6 på vardagarna. Är inte det tillräckligt för att testa om värmaren funkar efter det?
Du har antagligen "sulfiterade" (sulfated på engelska) elektroder, sulfaten leder inte ström och minskar den kemiskt aktiva arean i batteriet, det här gör att strömmen blir lägre vid en given spänning både vid laddning och urladdning (ganska kass när man försöker dra runt en startmotor).

När man laddar batteriet löser man (långsamt) upp sulfaten, det är viktigt att regelbundet ladda batteriet fullt för att undvika sulfitering.
Hur ofta "regelbundet" betyder vet jag inte riktigt men jag skulle kunna tänka mig att om man laddar en helg varje månad så blir det nog bra.

Ditt batteri har ju sunkat ihop totalt så då tar det längre tid, jag skulle sätta det på 14 V och mäta laddströmmen, när den är under 1 mA/Ah skulle jag hävda att batteriet är fullt och då testa hur det hanterar en startmotorström.

Enklast är ju att köpa ett nytt batteri...
jwiss skrev:
Du har antagligen "sulfiterade" (sulfated på engelska) elektroder, sulfaten leder inte ström och minskar den kemiskt aktiva arean i batteriet, det här gör att strömmen blir lägre vid en given spänning både vid laddning och urladdning (ganska kass när man försöker dra runt en startmotor).

När man laddar batteriet löser man (långsamt) upp sulfaten, det är viktigt att regelbundet ladda batteriet fullt för att undvika sulfitering.
Hur ofta "regelbundet" betyder vet jag inte riktigt men jag skulle kunna tänka mig att om man laddar en helg varje månad så blir det nog bra.

Ditt batteri har ju sunkat ihop totalt så då tar det längre tid, jag skulle sätta det på 14 V och mäta laddströmmen, när den är under 1 mA/Ah skulle jag hävda att batteriet är fullt och då testa hur det hanterar en startmotorström.

Enklast är ju att köpa ett nytt batteri...
Okej, då förstår jag. Tack. Ja nytt batteri blir det inom snar framtid. Har däremot tillgång till en batteriladdare så tänkte se om jag kan ladda upp det först och testa. På så vis vet jag ju om det är pågrund av det, utan att köpa nytt. Eftersom bilen aldrig har några problem att starta eller något annat. Allt funkar felfritt på bilen, förutom just värmaren. Enda gången jag märkte lite skillnad när jag starta bilen var när jag kom hem från att ha varit i Spanien i två veckor nu i början av Januari. Då hände det några gånger att den var litelitelitelite segare på att starta under första veckan jag körde den.

Undrar däremot ifall det fortfarande kan hända att oavsett om jag laddar batteriet och den säger att det är fullt att det fortfarande är dåligt? Som exempel, alla känner vi till Iphones batteri. Funkar fint i början, efter ett tag får du ju det fortfarande fulladdat men batteriet sugs ut fort som bara den! Är det likadant på ett bilbatteri och att det fortfarande kanske inte funkar bara för att jag laddar det. Men att det funkar om jag byter? Finns det någon sådan möjlighet?
CaptainVader skrev:
Okej, då förstår jag. Tack. Ja nytt batteri blir det inom snar framtid. Har däremot tillgång till en batteriladdare så tänkte se om jag kan ladda upp det först och testa. På så vis vet jag ju om det är pågrund av det, utan att köpa nytt. Eftersom bilen aldrig har några problem att starta eller något annat. Allt funkar felfritt på bilen, förutom just värmaren.
Om du alltid kan dra runt startmotorn så undrar jag om det är batteriet som är problemet...
Undrar däremot ifall det fortfarande kan hända att oavsett om jag laddar batteriet och den säger att det är fullt att det fortfarande är dåligt?
Oja! Man får upp spänningen på batteriet men det klarar inte att lämna någon ström.
jwiss skrev:
Om du alltid kan dra runt startmotorn så undrar jag om det är batteriet som är problemet...
Men värmaren behöver mer spänning än vad det krävs för att starta? Eller åtminstånde så det är programmerat gissar jag på? Men som han andra skrev tidigare, att den starta utan problem men inte hade något kvar för att starta. Men så skall det ju inte vara antar jag.
jwiss skrev: Oja! Man får upp spänningen på batteriet men det klarar inte att lämna någon ström.
Okej, så oavsett om jag laddar det kan det hända, som exempelvis att jag når till en kapacitet av låt säga 65% när det är laddat för att det är 4-5 år gammalt och att jag aldrig laddat det. Medans man kanske behöver 66% för att kunna starta värmaren? Om jag förstår rätt. Men om jag testar att försöka starta värmaren med laddaren i och den inte startar så kan jag utesluta att det är batteriet som strular? Antar jag? Eller kan det kanske fortfarande funka om jag har laddat fullt?
CaptainVader skrev:
jwiss skrev:
Men värmaren behöver mer spänning än vad det krävs för att starta?
Skulle kunna vara att en cell är kortsluten, men det tror jag egentligen inte på, då kommer batteriet laddas sönder av generatorn på mycket kort tid.
jwiss skrev: Oja! Man får upp spänningen på batteriet men det klarar inte att lämna någon ström.
Okej, så oavsett om jag laddar det kan det hända, som exempelvis att jag når till en kapacitet av låt säga 65% när det är laddat för att det är 4-5 år gammalt och att jag aldrig laddat det. Medans man kanske behöver 66% för att kunna starta värmaren? Om jag förstår rätt. Men om jag testar att försöka starta värmaren med laddaren i och den inte startar så kan jag utesluta att det är batteriet som strular? Antar jag? Eller kan det kanske fortfarande funka om jag har laddat fullt?
Den där tabellen: Om batteriet håller 12,32 V vid vila (ingen ström in eller ut senaste timme) så är det laddat till 50% av sin maximala kapacitet oavsett om det är 5 Ah eller 500 Ah som är 100%.
Om batteriet har tappat kapacitet kommer du ej se det på spänningen, det man kan se är att det ej har laddats upp ordentligt.
Du borde mäta batterispänningen när du startar värmaren, koppla multimeter direkt på batteripolerna och starta värmaren och kolla vad som händer.
jwiss skrev: Den där tabellen: Om batteriet håller 12,32 V vid vila (ingen ström in eller ut senaste timme) så är det laddat till 50% av sin maximala kapacitet oavsett om det är 5 Ah eller 500 Ah som är 100%.
Om batteriet har tappat kapacitet kommer du ej se det på spänningen, det man kan se är att det ej har laddats upp ordentligt.
Okej, förstog att batteriet var dåligt. Men då kan man konstatera att det är redigt dåligt antar jag efter din förklaring?
jwiss skrev: Du borde mäta batterispänningen när du startar värmaren, koppla multimeter direkt på batteripolerna och starta värmaren och kolla vad som händer.
Du menar på samma sätt jag mätt innan? Minus stickan på minust på batteriet, plus på plus. Sätta igång värmaren. Och kolla på mätaren?
CaptainVader skrev:
jwiss skrev: Den där tabellen: Om batteriet håller 12,32 V vid vila (ingen ström in eller ut senaste timme) så är det laddat till 50% av sin maximala kapacitet oavsett om det är 5 Ah eller 500 Ah som är 100%.
Okej, förstog att batteriet var dåligt. Men då kan man konstatera att det är redigt dåligt antar jag efter din förklaring?
Nånting är dåligt, vet ej vad...
jwiss skrev: Du borde mäta batterispänningen när du startar värmaren, koppla multimeter direkt på batteripolerna och starta värmaren och kolla vad som händer.
Du menar på samma sätt jag mätt innan? Minus stickan på minust på batteriet, plus på plus. Sätta igång värmaren. Och kolla på mätaren?
Ja.
Jag har nu laddat mitt batteri under ca 16 timmar. Mätte spänningen efteråt på batteriet och nu ligger det på 12,65 ungefär. Det funkar däremot fortfarande inte. Men tror jag läste någonstans att om man försöker ett ex antal gånger så kan det låsas så att värmaren inte funkar, det går att få bort genom att nollställa(vet ej om detta stämmer, men läste det här på jagrullar). Men om jag inte minns fel så nollställs väl det om man drar ut batteriet? För jag hade batteriet helt urkopplat från bilen under dessa 16 timmarna. Något nytt var däremot att nu när jag kom hem från jobbet så testade jag att försöka få igång direktvärmaren. Den startade upp och höll på i ca 30-45 sekunder, sen stängde den av sig. Sen försökte jag några gånger till, då var det som att den försökte, gjorde ett ljud ifrån sig som att den precis skulle starta men stängde ner sig direkt efteråt. Ungefär som att man försöker starta en gräsklippare genom att dra i snöret. Den gör ett ljud ifrån sig men startar inte, tills man dragit några gånger. Nu menar jag inte att den gör samma ljud, utan samma princip. För att göra det lite enklare att förstå.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]