- ons 13 jan 2016, 10:08
När man laddar batteriet löser man (långsamt) upp sulfaten, det är viktigt att regelbundet ladda batteriet fullt för att undvika sulfitering.
Hur ofta "regelbundet" betyder vet jag inte riktigt men jag skulle kunna tänka mig att om man laddar en helg varje månad så blir det nog bra.
Ditt batteri har ju sunkat ihop totalt så då tar det längre tid, jag skulle sätta det på 14 V och mäta laddströmmen, när den är under 1 mA/Ah skulle jag hävda att batteriet är fullt och då testa hur det hanterar en startmotorström.
Enklast är ju att köpa ett nytt batteri...
CaptainVader skrev:Du har antagligen "sulfiterade" (sulfated på engelska) elektroder, sulfaten leder inte ström och minskar den kemiskt aktiva arean i batteriet, det här gör att strömmen blir lägre vid en given spänning både vid laddning och urladdning (ganska kass när man försöker dra runt en startmotor).jwiss skrev:12,2 V direkt efter laddning låter mycket lågt, jag tror batteriet ej tar imot laddning som det ska (det är slut). Du kanske kan göra det bättre genom att ladda det fullt (14 V i en vecka eller så)Tar det en vecka att ladda det fullt eller vad menar du? Har faktislt ingen aning hur länge man skall låta batteriet ladda, aldrig gjort det tidigare. Insåg inte hur viktigt det var förens jag börja rota kring mitt problem. Hade tänkt testa ladda det nu till helgen under en natt eller ett dygn då det blir så krångligt när man skall upp halv 6 på vardagarna. Är inte det tillräckligt för att testa om värmaren funkar efter det?
När man laddar batteriet löser man (långsamt) upp sulfaten, det är viktigt att regelbundet ladda batteriet fullt för att undvika sulfitering.
Hur ofta "regelbundet" betyder vet jag inte riktigt men jag skulle kunna tänka mig att om man laddar en helg varje månad så blir det nog bra.
Ditt batteri har ju sunkat ihop totalt så då tar det längre tid, jag skulle sätta det på 14 V och mäta laddströmmen, när den är under 1 mA/Ah skulle jag hävda att batteriet är fullt och då testa hur det hanterar en startmotorström.
Enklast är ju att köpa ett nytt batteri...