Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev:Tänk på att det inte direkt är jättelätt att sälja en bil privat i 280-300' klassen. De flesta bilar i den prisklassen säljs med kredit och det kan du inte lösa på något bra sätt som privatsäljare. Jag tror du kommer behöva lägga dig mycket mer under än 20.000:- för att någon ska bli lockad att handla privat.
Och, i den prisklassen handlar man nog gärna av en känd handlare så att man vet att man kan få sin garanti.
av Zezlot
VolvoB20 skrev:
Lövet skrev:Tänk på att det inte direkt är jättelätt att sälja en bil privat i 280-300' klassen. De flesta bilar i den prisklassen säljs med kredit och det kan du inte lösa på något bra sätt som privatsäljare. Jag tror du kommer behöva lägga dig mycket mer under än 20.000:- för att någon ska bli lockad att handla privat.
Och, i den prisklassen handlar man nog gärna av en känd handlare så att man vet att man kan få sin garanti.

Alla ev garantier går ju på nybilsgarantin :) Hörde lite med en säljare idag... Han kunde inte svara på hur mycket back man gick på sälja på blocken men han trodde att om han köper min bil så kunde det göra allt mellan 50-80 tusen kronor på ett år men trodde att förutsättningarna var mycket bättre om man sålde på ex blocket... Han trodde dock att förlora "bara 20 000kr" Lät som en glädjekalkyl men fortsatte med att XC60 är STEKHETA på marknaden och han hade inte en enda kvar i sin bil hall. Så med rätt utrustning och om man inte plockar på förmycket plock som folk inte betalar för så är de absolut ingen omöjlighet enligt honom men man kan nog inte räkna med de. Jag sa även de där med bilpriser.se och på de sa han att de kan bli felvärderingar men dom brukar stämma ganska bra faktiskt. Så det verkar ju lovande...
av Zezlot
Till alla er andra "dödliga" personer så fråga jag även om lagerbilar men de sa han att det inte lönar sig eftersom jag har ganska bra rabatt. Frågade även om han kunde gå ner i pris men det är också omöljigt då dom bara förmedlar bilarna till oss anställda. STORA leasing bolag osv har 11-12 % sa han och när jag sa att jag även hört om vanliga privatpersoner som fått detta så sa han "det skulle jag gärna vilja se på pappret och vad han för kontakter isf." Det vanliga procenterna är 6-8 procent ungefär för vanliga "dödliga" personer :) Kanske kan vara bra för folk som undrar :)
Användarvisningsbild
av crumpets
Folk har rapporterat sina rabatter på jagrullar i åratal. Har sett ett par på 8% men i princip alla har 10% här. Kanske är jagrullarbesökare bättre prutare än folk i allmänhet men jag hade aldrig nöjt mig med ensiffrig rabatt.
av Zezlot
crumpets skrev:Folk har rapporterat sina rabatter på jagrullar i åratal. Har sett ett par på 8% men i princip alla har 10% här. Kanske är jagrullarbesökare bättre prutare än folk i allmänhet men jag hade aldrig nöjt mig med ensiffrig rabatt.
mjo så är det ju! Sen vet jag inte vad det är som de utgår ifrån heller om de är med ALLA rabbater t.ex just nu VOC på köpet plus priset.... Eller om de är bara är på "vad den skulle ha kostat utan några som helst rabatter". Jag vet inte men det var vad han sa till mig i alla fall :)
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tror det är ganska svårt att få över 8% rabatt som en vanlig privatkund om man inte räknar olika kampanjer i rabatten, jag har inte lyckats med det iallafall. Räknar man in kampanjer kan det ju bli hur mycket rabatt som helst.

Oavsett så är det sista raden som räknas, det finns mycket runt i kring som man kan pruta med också, registreringsavgifter, räntor på ev. lån,. aviavgifer, uppläggningsavgifter, full tank. etc. etc.
Användarvisningsbild
av StefanN
VolvoB20 skrev:
Jag skulle inte fundera på att köpa en bil i den prisklassen av nån privatperson....
Användarvisningsbild
av MartinS
Det har jag gjort, fungerade finfint..
Användarvisningsbild
av Funk
t.ex just nu VOC på köpet
Jag skulle gärna veta var du fått det ifrån, då det både enligt prislistan och bygg din bil (båda för enbart Volvointerna kunder) redovisas som tillval för mellan 3400 och 7500:- beroende på modell. Jag har en kollega som funderar på ett köp av XC60 , och där kostar enligt utskriven kalkyl klimatpaketet med On Call 8400:- om jag minns rätt. Kan han spara dom pengarna med din hjälp är han givetvis tacksam..

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Zezlot skrev: Alla ev garantier går ju på nybilsgarantin :).
Folk i min bekantskapskrets verka inte tänka så. De vill köpa bilen i Volvo-hallen av en säljare Xxx.Yyy, om det blir problem vill de kunna knalla in till säljaren och få det fixat via verkstaden.

De tycker det är jobbigt att köpa av en privatperson om det skulle uppstå problem.
Ryckig V60CC D4 AWD -16

Du berättade förstås om denna glit[…]

På bilar med LH 2.4 sitter lambdasonden i […]

.. kan man verkligen ha sån otur att man l[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hur ser denna process ut? Googla på ESQS