Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sidenbladh
Kan ju vara av intresse att veta att frågan om tomgångskörning regleras av varje enskild kommun för sig och även om det säkert ser någorlunda lika ut så kan det vara lokala skillnader som gör att samma beteende kan vara ok i en kommun men inte i en annan.

Till exempel kan det vara som i Hudiksvalls kommun där tomgångskörning bara är otillåtet inom detaljplanerat område - så vi som bor utanför får tomgångsköra av hjärtats lust utan att riskera att farbror blå ger oss böter.

Sen håller jag helt med om att är det något man skiter i när bilen är nedisad så är det väl enminutsgränsen...
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är ju som sagt helt nödvändigt, för det fryser oftast på igen om man inte får upp lite värme i bilen först. Vilket inte går utan tomgångskörning, om man inte har någon alternativ värmekälla.
Användarvisningsbild
av mikethebik
börne skrev: En av dom lagar som man helt enkelt bara skiter fullständigt i & ingen normal människa bryr sig... förutom miljötalibanerna då förstås.

Ännu en lag där byråkraterna inte hängt med ett skvatt i teknikutvecklingen, den där lagen kom innan katalysatorer och annan sofistikerad utrustning för avgasrening fanns vilket idag innebär att den får rakt motsatt effekt vid t.ex. järnvägsövergångar och andra stopp. Katten "slocknar" när den kallnar och det släpps en kort stund ut skitigare avgaser innan den tänder igen. Bättre att låta motorn gå, bättre för miljö, dig själv och bilen.

Mike

Nu är jag inne på min andra lån[…]

Läste på Facebook att erbjudandet skul[…]

Två olika bränslefilter till v50?

I VIDA så finns det två olika part num[…]

Menar du temperaturen i kupén? Det är […]